Over ons Actueel Nieuws

Publicatie RUG-jaarverslag 2023

15 juli 2024

Het RUG-jaarverslag 2023 staat online. Hierin legt de Rijksuniversiteit Groningen in tekst en cijfers verantwoording af over het gevoerde beleid in het kalenderjaar 2023 en de besteding van de rijksbijdrage. Veel aandacht is er onder meer voor het beleid om diverse verbindingen met de samenleving en de regio te leggen. Prominent was de feestelijke opening van het House of Connections in het voormalige V&D-pand aan de Grote Markt in juni 2023. Hierin zijn de vier schools voor wetenschap en samenleving van de RUG en de Universiteit van het Noorden (UvhN) gehuisvest. Het is de centrale ontmoetingsplek op het gebied van de maatschappelijke thema’s, waar student, docent, onderzoeker, netwerk en burger samen kunnen komen om van elkaar te leren en elkaar te inspireren.

Net als in 2022 hadden de inflatie en ontwikkeling van de energieprijzen een grote impact op de resultaats- en reservepositie van de RUG. Er zijn maatregelen genomen om de voor de komende jaren voorziene tekorten in stappen om te buigen tot een duurzaam bestedingsevenwicht. Hiertoe is het programma ‘TeRUG in balans ’26’ in het leven geroepen. Gedurende 2023 bleek dat de taakstelling moest worden verzwaard omdat het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen een jaarlijkse korting op de leerlingvolumemiddelen heeft opgelegd. In 2023 werd de RUG ook geconfronteerd met een cao-loonstijging van 9%, die door het ministerie slechts voor een deel werd gecompenseerd. Voor personeel gefinancierd uit de 2e-, 3e- en 4e-geldstroommiddelen is door de betreffende subsidieverstrekkers geen indexatie verstrekt ter dekking voor de loonstijging. Het gevolg is vooralsnog een tekort van jaarlijks € 22 mln. Beide ontwikkelingen leiden tot een additionele structurele ombuigingsopgave en taakstelling.

Andere terreinen die in het verslag aan de orde komen, naast ontwikkelingen op het gebied van onderwijs, onderzoek en impact, zijn kennisveiligheid, sociale veiligheid, cybersecurity, privacy en internationalisering. Een belangrijke ontwikkeling is de Wet Internationalisering in Balans (WIB), die onder meer is gericht op beheersing van de instroom van internationale studenten. De RUG heeft het afgelopen jaar al stappen gezet met het stopzetten van de actieve werving van internationale studenten, wat effect had op de instroom van internationale bachelor- en masterstudenten in het huidige academisch jaar. In de studentenaantallen hebben zich nog geen grote veranderingen voorgedaan. Het aantal studenten bleef bijvoorbeeld nagenoeg op hetzelfde niveau van ca. 34.000. Het aandeel internationale studenten is 27,7% (vorig jaar 27,2%).

Bekijk hier het RUG-jaarverslag van 2023.

Laatst gewijzigd:15 juli 2024 13:26