Over ons Actueel Nieuws

Wandelen in de voetsporen van Aletta Jacobs, Ben Feringa en Ubbo Emmius

24 mei 2024

Hoe zou het zijn om samen met Aletta Jacobs, Ben Feringa en Ubbo Emmius door Groningen te lopen? Dat kun je vanaf zaterdag 25 mei ervaren, met een wandelroute langs uiteenlopende interessante plekken in de Groningse binnenstad. De route vertelt over het heden en verleden van de Rijksuniversiteit Groningen én van de stad. Van gebouwen, maar ook personen en gebeurtenissen. Deze informatie is gratis te downloaden als podwalk (‘audiotour’), maar ook verkrijgbaar in boekvorm. Rector magnificus Jacquelien Scherpen zal als eerste gebruiker de podwalk op haar smartphone installeren en tegelijkertijd het eerste exemplaar van ‘In het spoor van de academie’ in ontvangst nemen.

Podwalk

De podwalk kent twee varianten: een westelijke en een oostelijke route, elk met een lengte van circa 4 km. Beide gaan door de binnenstad en ze beginnen en eindigen bij het Academiegebouw aan de Broerstraat. Al lopend krijg je aanwijzingen over de route en achtergrondinformatie over de locaties waar je op dat moment bent. Hiervoor zijn de stemmen van twee ervaren sprekers gebruikt. Hun stemgeluid wordt geactiveerd als de app het signaal van nabije GPS-punten opvangt. Van de podwalk is zowel een Nederlands- als een Engelstalige versie beschikbaar. Je kunt naar de appstore gaan en daar de gewenste podwalk(s) gratis downloaden. ‘In het spoor van de Academie’ / ‘Tracing the times of the Academy’ is onderdeel van een serie waarin ook de podwalk ‘Op stap met Aletta!’ is opgenomen.

decoratieve afbeelding

Boek

Maar de wandelroute wordt ook ‘traditioneel’ beschreven in boekvorm, voor de liefhebber van het geschreven woord. De westelijke en de oostelijke route worden hierin beide vermeld. Het boek van 80 pagina’s is rijk geïllustreerd met foto’s. Ook is er ruimte voor kaarten en teksten die uitgebreid op geselecteerde onderwerpen ingaan, zoals Gronings Ontzet in 1672, het kunstenaarscollectief De Ploeg of de RUG tijdens WO2. ‘In het spoor van de academie’, zoals de titel luidt, is verkrijgbaar bij de I Shop (de universiteitswinkel). Kosten: € 9,95 (zolang de voorraad strekt en alleen Nederlandstalig).

Lustrum ‘Making Connections’

De publicatie vindt plaats op de laatste dag van het lustrumfeest ‘Making Connections’, waarmee de RUG haar 410-jarig bestaan viert. Boek en podwalk, die dezelfde informatie bevatten, blikken terug op een veelbewogen geschiedenis van een universiteit die haar stempel heeft gedrukt op een stad en omgekeerd. Gebouwen, gebeurtenissen en grote persoonlijkheden getuigen hier nog altijd van.

Boek

‘In het spoor van de Academie’ is voor € 9,95 te koop of te bestellen bij de I-Shop, Oude Kijk in ’t Jatstraat 19, tel. 050-363 2700, universiteitswinkel rug.nl of www.rug.nl/winkel. Tekst, redactie en samenstelling: Martin Althof en Gert Gritter

Podwalk

De app ‘In het spoor van de Academie’ is gratis te downloaden van de App Store (Apple) of Google Play (Android), onder de titel 'Op stap met Aletta!'. Productie: Myrthe Courtz; stemmen: Hans Veenkamp, Marrit Faber; tekst, redactie en samenstelling: Martin Althof, Gert Gritter

Op Stap Met Aletta is in samenwerking met Elements Digital Agency gemaakt.

Laatst gewijzigd:28 mei 2024 10:35