Over ons Actueel Nieuws

Eerste jaarlijkse RUG Sub-Sahara Afrika Master en PhD Prijs uitgereikt

23 mei 2024

In 2023 heeft de RUG voor de eerste keer de jaarlijkse Sub-Sahara Afrika (SSA) Prijs georganiseerd en de winnaars zijn nu bekend. Deze prijzen zijn in het leven geroepen om Master en PhD onderzoek gelieerd aan Sub-Sahara Afrika te stimuleren, en het belang van samenwerking met Sub-Sahara Afrika te onderkennen.

Jurylid David Cheruiyot en winnaar Melissa Fatty

SSA Master Thesis Prijs

De SSA Master prijs 2023 is gewonnen door Melissa Maymouna Fatty met haar thesis Transforming Peacebuilding Through A Decolonial Feminist Lens: The Case of Sierra Leone. Met haar thesis heeft Melissa 500 euro gewonnen.

Dit is wat de jury te zeggen had over Melissa’s thesis: 'Melissa’s briljante proefschrift voldoet aan en overtreft het doel van de Sub-Sahara Afrika Master Thesis Prijs, namelijk het belonen van excellent onderzoek dat bijdraagt ​​aan de wetenschappelijke kennisproductie over, van en voor deze regio. Het proefschrift getuigt van theoretische scherpte door de manier waarop het op unieke wijze een postkoloniale feministische benadering toepast om de epistemologische spanningen in het begrijpen van vredesopbouw in post-conflict Sierra Leone te ondervragen. Door de empirische rijkdom levert de thesis een solide bijdrage aan de academische kennis en hedendaagse politiek van de regio te midden van spanningen die variëren van het insluiten/uitsluiten van stemmen, conflicterende externe/interne belangen en de interactie van lokale/mondiale belanghebbenden bij vrede. Wat wij opmerkelijk en belangrijk vinden voor een dergelijk onderzoek over Sub-Sahara Afrika, is de uitgebreide bijdrage van de resultaten aan een breder mondiaal gesprek over vrede, dit in ogenschouw nemende dat de regio consequent wordt gemarginaliseerd in de mondiale kennisproductie.'.

Jurylid Dr. Charné Theron en winnaar Désiré Agossou

SSA PhD Thesis Prijs

De winnaar van de SSA PhD Prijs 2023 is Désiré Agossou met zijn proefschrift New Perspectives on Institutional Intermediaries and Small Business in Developing Countries. Met zijn proefschrift heeft Désiré 1500 euro gewonnen.

Dit is wat de jury te zeggen had over Désiré’s proefschrift: 'Het onderzoek van Désiré Agossou over institutionele intermediairs en kleine bedrijven in ontwikkelingslanden biedt een diepgaande beoordeling van de ingewikkelde relatie en interactie tussen programma's en meerdere intermediairs. Naast de theoretische onderbouwing en uitstekende benadering van dit originele kwantitatieve onderzoek, heeft dit werk aanzienlijke maatschappelijke implicaties, met name door de nadruk op het bevorderen van werkgelegenheid en fatsoenlijk werk, het bestrijden van armoede en het aanpakken van genderongelijkheid in de regio's ten zuiden van de Sahara. De methodologie die Désiré toepast leidt tot betekenisvolle conclusies die het wetenschappelijke en beleidsvormende debat stimuleren over hoe de programma’s van intermediairs kunnen worden ontworpen om de doelstelling van het bevorderen van kleine bedrijven in ontwikkelingslanden beter te dienen. Bovendien spoort zijn werk intermediairs, beleidsmakers en ondernemers aan om een ​​holistisch perspectief aan te nemen, waarbij hij het belang benadrukt van diverse interventies die de prestaties van kleine ondernemingen ondersteunen. Dit onderzoek sluit ook nauw aan bij de Sustainable Development Goals van de VN, waardoor de relevantie ervan voor de ontwikkelingsdoelstellingen van de regio’s wordt vergroot. Het biedt inzichtelijke informatie aan het grote publiek en andere belanghebbenden, en verlicht wegen naar een beter ontwerp van beleidsinstrumenten die ondernemers inspanningen in ontwikkelingslanden effectief versterken.'.

Het zijn de bovenstaande kenmerken die de erkenning rechtvaardigen voor de verdienstelijke inspanningen en uitzonderlijke prestaties van Désiré Agossou.

Meld je nu aan

Heb jij een Master thesis of PhD proefschrift geschreven of een student of kandidaat begeleid die in het studiejaar 2023-2024 zijn Master- of PhD-scriptie heeft geschreven en die verband houdt met Sub-Sahara Afrika? Dan moedigen wij je aan om je aan te melden voor de SSA Master en PhD Thesis Prijs. Meer informatie is hier te vinden.

Laatst gewijzigd:23 mei 2024 12:05