Over ons Actueel Nieuws

Proefvisitatie Instellingstoets Kwaliteitszorg

22 mei 2024

Op 20 en 21 juni vindt de proefvisitatie voor de Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK) plaats. De voorbereidingen voor dit bezoek zijn in volle gang. De RUG wordt bezocht door een panel van interne leden en externe leden van verschillende andere instellingen. We organiseren deze proefvisitatie ter voorbereiding op de daadwerkelijke Instellingstoets in februari en maart 2025. We bereiden de proefvisitatie voor door te reflecteren op de visie en het beleid ten aanzien van de kwaliteit van het onderwijs. Deze reflectie wordt ondersteund door bestaande documentatie. Het proefvisitatie panel bezoekt ons twee dagen, en in die dagen spreekt het panel onder andere met het CvB, de Raad van Toezicht en met leden van opleidingscommissies, examencommissies, faculteitsraden, de universiteitsraad en beleidsmedewerkers van beleidsterreinen die ondersteunend zijn aan het onderwijs, zoals bijvoorbeeld hr. Tijdens de proefvisitatie onderzoeken we of onze reflectie genoeg voeding geeft aan het panel voor goede gesprekken met medewerkers en studenten.

Wat is de Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK)?

De Instellingstoets kwaliteitszorg is een extern en onafhankelijk onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs op centraal niveau bij een universiteit of andere onderwijsinstelling. De Instellingstoets wordt afgenomen door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). In de komende ronde ligt de nadruk op de opleidingskwaliteit. De volgende vraag staat centraal: Hoe werkt de instelling en elk niveau daarbinnen cyclisch, duurzaam en gezamenlijk aan de borging, verbetering en ontwikkeling van haar onderwijs?

Een extern, onafhankelijk panel onderzoekt hoe de visie op goed onderwijs door instellingen wordt gerealiseerd, gemonitord en verbeterd.  Daarbij staan een aantal subvragen/standaarden centraal:

1. Is er voldoende draagvlak voor de visie en het beleid van de instelling ten aanzien van de kwaliteit van haar onderwijs in de brede zin en vindt hierover voldoende externe en interne afstemming plaats?
  2. Hoe realiseert de instelling deze visie op kwaliteit?
  3. Hoe monitort de instelling dat zij de visie op kwaliteit realiseert?
  4. Hoe werkt de instelling aan verbetering?

De ITK vindt één keer in de zes jaar plaats en de RUG heeft deze erkenning inmiddels tweemaal eerder behaald. In juli 2019 is de erkenning van de RUG verlengd tot augustus 2025.

De Instellingstoets in 2025

In februari en maart 2025 komt het panel op bezoek bij de RUG om in gesprekken met medewerkers en studenten een antwoord te geven op bovenstaande vragen. Er zijn vier opleidingen geselecteerd: de bachelor Geneeskunde, de bachelor Human Geography and Planning, de master Research Master Behavioural and Social Sciences, en de master IT-Recht. Het panel spreekt in ieder geval met medewerkers en studenten van deze vier opleidingen,  maar ook met het College van Bestuur, de Raad van Toezicht, centrale medezeggenschap en beleidsmedewerkers.

Wat is het belang van de ITK?

Het verlengen van de ITK erkenning is wenselijk om een aantal redenen:

• De ITK geeft ons handvatten om onze kwaliteitscultuur en onze kwaliteitszorgprocessen te verbeteren. In tegenstelling tot de opleidingsaccreditatie staat hier niet de kwaliteit van het onderwijs centraal, maar de gedeelde verantwoordelijkheid voor de kwaliteitszorg rondom het onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan onze besluitvormingsstructuur: hoe worden besluiten over strategie genomen binnen de RUG, en hoe zorgen we ervoor dat die besluiten geïmplementeerd worden binnen de gehele instelling? Bij de instellingstoets wordt dus expliciet gekeken naar de systemen binnen de instelling die ervoor moeten zorgen dat de kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur in orde is.
  • Het doen en behalen van de ITK zorgt ervoor dat een aantal onderwerpen niet meer bij de opleidingsvisitatie beoordeeld hoeft te worden, omdat ze bij de ITK al beoordeeld zijn. Het doen van de ITK zorgt er dus voor dat opleidingen minder werk hebben bij hun opleidingsvisitaties. Voor een uitgebreide beschrijving van opleidingsvisitaties verwijzen we naar onze webpagina (onder ‘externe kwaliteitszorg’).
Laatst gewijzigd:22 mei 2024 16:52