Over ons Actueel Nieuws

Onze samenwerking met Israelische en Palestijnse kennisinstellingen

10 mei 2024

Het geweld in Israël en Gaza baart ons grote zorgen. Het is verschrikkelijk om te zien hoe de mensen in het conflictgebied lijden onder het geweld. In Nederland zien we dat de oorlog binnen onze universiteit en op andere universiteiten heel veel emoties oproept. Iedereen wordt dagelijks geraakt door de gebeurtenissen in het gebied. We begrijpen dat studenten en medewerkers zich tegen het geweld willen uitspreken. Demonstreren zien we als een belangrijk recht. Bij demonstraties moeten we echter de veiligheid van iedereen kunnen waarborgen binnen de kaders die we daarvoor hebben. Als onveilige situaties of schade aan onze gebouwen ontstaan, dan moeten wij maatregelen nemen. In de afgelopen maanden is helaas aanzienlijke schade toegebracht aan onze gebouwen, wat een onveilig gevoel heeft veroorzaakt bij veel studenten en medewerkers. Onze universiteit moet een veilige plek blijven voor alle studenten en medewerkers; ook voor onze joodse studenten en medewerkers.

Samenwerkingen

Onderwijs

De RUG heeft afspraken over uitwisselingsmogelijkheden voor studenten met drie Israëlische universiteiten. Het gaat om uitwisseling op het gebied van Geesteswetenschappen. We ontvangen EU-financiering voor uitwisseling van studenten en medewerkers met deze universiteiten.

Onderzoek

Voor onderzoekssamenwerkingen geldt sinds november 2022 het algemene, landenneutrale kennisveiligheidsbeleid. Daarbij geldt onder andere dat voor alle internationale samenwerking (buiten de EU) op dual use-onderwerpen of waarbij (non-EU) defensiepartners betrokken zijn, het adviesteam kennisveiligheid betrokken moet worden.

Onderzoekers van de RUG nemen deel aan grote Europese onderzoeksprojecten gefinancierd door de Europese Unie met veel partners waarbij ook Israëlische organisaties betrokken zijn.

De RUG heeft momenteel geen formele samenwerking met instellingen in de Palestijnse gebieden. Er is wel samenwerking tussen wetenschappers onderling waarbij bijvoorbeeld samen gepubliceerd wordt.

Dialoog

Wetenschappelijk onderwijs en onderzoek zijn van grote waarde voor de ontwikkeling van de samenleving. In onze internationale activiteiten werken we soms samen met universiteiten in landen waarmee de relatie gecompliceerd of gevoelig is. Als de relaties tussen landen en regio's verslechteren kan academische samenwerking instrumenteel zijn in het onderhouden van een dialoog over onderzoek en waarden. Daarnaast zijn er ook academici in Israël die kritisch zijn op het politieke regime van Israël.

Wederopbouw

De koepelorganisatie Universiteiten van Nederland (UNL) zet zich in om gezamenlijk met de andere universiteiten te onderzoeken hoe we kunnen bijdragen aan de wederopbouw van de gebombardeerde kennisinstellingen in het conflictgebied en of we onderwijsmogelijkheden kunnen bieden voor gevluchte studenten en onderzoekers op afstand.

Support

De RUG staat klaar om studenten en medewerkers te ondersteunen die verdriet ervaren tijdens moeilijke momenten en het wellicht lastig vinden om hiermee om te gaan. Heb je behoefte aan een gesprek over je mentale welzijn en hoe dit van invloed is op je studie of werk? Verschillende ondersteuningsmogelijkheden staan open voor zowel studenten als medewerkers.

Laten we, te midden van wereldwijde uitdagingen en conflicten, onze inzet voor internationale samenwerking en begrip voor elkaar proberen te versterken, zodat de universitaire gemeenschappen over de hele wereld hoop kunnen blijven koesteren op een vreedzame en rechtvaardige toekomst.

Het College van Bestuur

Meer informatie

Vanuit zijn functie als interim-voorzitter van de Universiteiten van Nederland (UNL) was Jouke de Vries, voorzitter van het College van Bestuur, afgelopen zondag te gast bij Buitenhof. Hij sprak hier onder andere over het verzoek van studenten om banden met Israëlische instellingen te verbreken. De link vind je hier.

Laatst gewijzigd:14 mei 2024 16:30