NWO Impact Explorer voor Suzanne Manizza-Roszak voor impactvol postkoloniaal literatuuronderzoek
Suzanne Manizza-Roszak, Universitair Docent Engels aan de Faculteit Letteren heeft een NWO Impact Explorer subsidie ontvangen voor haar postkoloniale literatuuronderzoek en het project om de resultaten te vertalen naar maatschappelijke impact. Het Impact Explorer-programma ondersteunt het onderzoeken van de maatschappelijke waarde van een onverwachte wetenschappelijke ontdekking of inzicht.
Maatschappelijke impact
De doorwerking van de koloniale geschiedenis van Nederland komt duidelijk naar voren in huidige culturele gesprekken. Deze kwesties moeten worden aangekaart op een manier die de “kracht en veerkracht” van subalterne gemeenschappen en stemmen benadrukt en waardeert (Mosis en Ogbebor Mosis 12). In samenwerking met het Allard Pierson Muesuam heeft dit Impact Explorer-project tot doel postkoloniaal literatuuronderzoek te vertalen naar maatschappelijke impact via een programma van activiteiten die de bijdragen van Guyanese, Surinaamse en Nederlands-Surinaamse diasporaschrijvers aan onze kennis van dit verleden benadrukken. Een tentoonstelling, gemeenschapsevenementen en een educatieve toolkit zullen de geplande initiatieven voor kennisoverdracht van het project vormen.
Laatst gewijzigd: | 22 mei 2024 16:33 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.