Succesvolle Science with Impact voor onderzoekers van RUG en UMCG bij DOT Groningen
Op 19 maart j.l. hebben Business Generator Groningen en het UMCG Innovation Center gezamenlijk Science with Impact; Collaborate with Industry to Advance and Valorize your Research georganiseerd bij DOT Groningen. De middag werd georganiseerd voor onderzoekers van RUG en UMCG die meer willen weten over hoe zij hun onderzoek in samenwerking met de industrie kunnen doorvertalen naar een innovatief product.
Marcel Levi, Professor of Medicine at Amsterdam UMC/ University of Amsterdam en voorzitter van NWO, vertelde over wat samenwerking met de industrie onderzoekers kan opleveren en waarom impact er voor NWO toe doet. Hedderik van Rijn, Professor of Experimental Psychology en Founder van MemoryLab BV, vertelde over zijn succesvolle weg naar de markt en de voldoening die het combineren van wetenschap en ondernemen hem nog dagelijks geeft.
Groningen no.1 valorisatiestad van Europa
Daarnaast werden in een panel met Nettie Buitelaar (directeur Biotech Booster), Peter Ketelaar (directeur Life Cooperative), Wouter Nagengast (Professor of Experimental Endoscopy and Molecular Diagnostics and Principal investigator of the Optical Molecular Imaging Group, UMCG) en Wiro Niessen, (Professor of AI in Medical Imaging & Health, Dean of the Faculty of Medical Sciences, and Board Member of the UMCG) de verschillende perspectieven op valorisatie belicht en werd er besproken wat we kunnen doen om Groningen valorisatie stad no.1 van Europa te maken.
Wat onderzoekers nodig hebben om succesvol te kunnen valoriseren
Een kleine rondvraag onder de aanwezigen leerde dat onderzoekers het volgende nodig hebben om succesvol te valoriseren.
-
Een valorisatiecultuur
-
Voorbeelden van succesvolle ondernemende onderzoekers
-
Training
-
Matchmaking met de industrie
-
Eén-op-één begeleiding/ mentoring
Valorisatie als waardevolle kerntaak van een universiteit/ UMC
Het was een geslaagde middag, waarbij we valorisatie als waardevolle kerntaak binnen de universiteit/ een UMC hebben weten te positioneren en veel onderzoekers hebben kunnen inspireren om ook op deze wijze impact te maken met hun onderzoeksactiviteiten.
Maatschappelijke impact maken met jouw onderzoek?
Onderzoekers die ideeën hebben over hoe zij hun onderzoeksresultaten kunnen vermarkten en hierover eens van gedachten willen wisselen, kunnen contact opnemen met Business Generator Groningen.
Kijk hier voor een impressie van de middag.
Laatst gewijzigd: | 24 april 2024 16:00 |
Meer nieuws
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
21 mei 2024
Uitslag universitaire verkiezingen 2024
De stemmen zijn geteld en de uitslag van de universitaire verkiezingen is binnen!