Over ons Actueel Nieuws

Terugblik ERN: goedbezochte avond vol wetenschap en spektakel

01 oktober 2024

Daverende drums, dans en vooral heel veel inspirerende wetenschappers. Bezoekers van de Europese Nacht van de Onderzoekers kwamen afgelopen vrijdag ogen en oren tekort in Forum Groningen. De vier Scholen voor Wetenschap en Samenleving tekenden voor de organisatie van het uitverkochte wetenschapsfestival.

In de centrale ruimte van het Forum geven de drummers van BEAT Plastic Waste, met instrumenten van plastic afval, het startschot voor de Europese Nacht van de Onderzoekers in Groningen. Ondertussen verzorgt Andrew Greenwood een ‘dans op recept’ om de bezoekers op te warmen voor een avond vol wetenschap met als thema Living in a Smart World.

Achter een kraampje vragen twee wetenschappers wat mensen over duizend jaar in het museum willen zien. Weer iets verderop leggen twee wiskundigen uit hoe je met behulp van algoritmes kan bepalen wie als eerste een donororgaan krijgt. Het moge duidelijk zijn: de variëteit onder de ruim veertig programmaonderdelen is enorm. Thema’s als kunstmatige intelligentie, biodiversiteit, klimaat, energie, eten, gezondheid, taal en technologie komen uitgebreid aan bod bij de verschillende kraampjes in het Forum.

Het ‘hoofdprogramma’ bestaat uit talkshows, die worden afgesloten door poëzie, muziek of dans. Zo verzorgt dichter Myron Hamming poëzie op maat bij een gesprek over energie en inclusie. Wetenschappers delen hun expertise en de enthousiaste host, Lukas de Man, houdt het tempo erin met een spervuur aan vragen en gedachten. Duurzaam textiel, een inclusieve transitie, ouderenzorg en de slimme stad vormen de gespreksonderwerpen.

Ook mentale gezondheid en sociale media staan op het programma. De Man vraagt aan het publiek of ze mobiele telefoons op school willen verbieden. Slechts een enkeling blijkt tegen zo’n verbod, waarna RUG-onderzoekers Marieke Pijnenborg en Ulrike Schultze hun wetenschappelijke blik op het onderwerp geven. Na afloop zorgt zangeres en songwriter Leonie Tiemessen voor een indrukwekkende muzikale uitsmijter.

Daar blijft het niet bij. Bezoekers kunnen terecht in de verschillende zalen van het Forum, zoals de Newsroom waar onderzoekers workshops verzorgen over onder meer gezond voedsel en toekomstbestendige mantelzorg. Iets verderop leren ze over de eierbal – pardon, de eiwitbal. Om de hoek krijgen bezoekers wetenschap ‘naar keuze’ tijdens een heuse ‘science battle’.

Wie een verdieping omhoogloopt, kan zomaar belanden in een live-operatie op de trap van het Forum, waar een ervaren chirurg uitleg geeft over de communicatie tijdens operaties. Weer een verdieping lager spreken onderzoekers over hun favoriete object uit het Universiteitsmuseum tijdens een mini-lezing, georganiseerd door Studium Generale. Rond middernacht discussiëren over AI, of een workshop bijwonen over een klimaatbestendig huis: het is niet heel gebruikelijk, maar tijdens de Europese Nacht van de Onderzoekers is het een feit.

Laatst gewijzigd:08 oktober 2024 12:54