Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

RUG onthult portretten oud-rectoren Doeko Bosscher en Elmer Sterken

04 september 2023

De Rijksuniversiteit Groningen onthulde op vrijdag 1 september twee portretten van oud-rectores magnifici Doeko Bosscher en Elmer Sterken. De portretten hangen op de eerste verdieping van het Academiegebouw, in de hal nabij de faculteitskamer Economie en Bedrijfskunde.

Doeko Bosscher was jarenlang hoogleraar Eigentijdse Geschiedenis. Van 1998 tot en met 2002 bekleedde hij het ambt van rector magnificus. Zijn portret is door Jantien de Boer geschilderd.

Elmer Sterken is hoogleraar Monetaire Economie bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Hij is tevens decaan van het Honours College van de RUG. Van 2011 tot en met 2019 was hij rector magnificus van de universiteit. Zijn portret is gemaakt door Fred Schley.

Voor de onthulling waren rectoren van andere universiteiten, het College van Bestuur (CvB) van de RUG, pro-rectoren en hoogleraren uitgenodigd.

Betere afspiegeling

Sinds 2019 geeft het CvB jaarlijks opdracht tot het portretteren van onder meer excellente vrouwelijke hoogleraren, Spinoza- en Nobellaureaten, en oud-rectores magnifici. Het doel van dit beleid is om ervoor te zorgen dat de academieportretten een steeds betere afspiegeling worden van de academische gemeenschap in Groningen. De portretten van Doeko Bosscher en Elmer Sterken ontbraken in de collectie, en zijn daarom in opdracht van het CvB geschilderd.

Foto’s

Bekijk hieronder enkele foto’s van de onthulling en de portretten. De foto’s zijn gemaakt door Marcel Spanjer.

Laatst gewijzigd:04 september 2023 09:27