Over ons Actueel Nieuws

RUG-onderzoeker ontwikkelt milieuvriendelijk bestrijdingsmiddel op basis van tomatenplant

22 augustus 2023
Trichomen op de tomatenplant

De tomatenplant als inspiratie om natuurlijke pesticiden te maken: Promovenda Abinaya Arunachalam werkt eraan door te kijken naar de kleverige lijm die tomatenplanten maken om ongedierte zoals insecten te vangen. Haar doel? Een niet-giftig, milieuvriendelijk alternatief voor huidige bestrijdingsmiddelen maken, klaar om op planten te spuiten.

Met meer dan 50% van het landbouwareaal is Nederland volgens de ontwikkelingsindicatoren voor 2020 van de Wereldbank een trotse reus in de agrarische wereld. Daarom is het belangrijk dat het land het goede voorbeeld geeft en de wereld leidt op landbouwgebied.

Giftige bestrijdingsmiddelen

Een groot gevolg van de wereldwijde moderne landbouw is de alarmerende toename van giftige chemische bestrijdingsmiddelen, ondanks de ongewenste gevolgen, zoals ziekte bij de mens, verhoogde resistentie tegen bestrijdingsmiddelen en schade aan de omgeving. Dit is een direct gevolg van het gebrek aan niet-giftige alternatieven die niet alleen effectief zijn, maar ook geschikt voor commercieel gebruik. Wetenschappers over de hele wereld zoeken al jaren naar milieuvriendelijke alternatieven.

Kleverige lijm

Eén zo'n onderzoeksteam onder leiding van Marleen Kamperman, hoogleraar polymeerwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, is ook actief bezig met dit onderzoek, maar met een andere aanpak: de onderzoekers laten zich inspireren door de expert zelf - de natuur. Abinaya Arunachalam, promovendus in dit team, bestudeert hiervoor het afweermechanisme van wilde tomaten. Deze plant heeft kleine haartjes op de stengel, trichomen genaamd, die een kleverige lijm produceren die fungeert als val voor aanvallend ongedierte. Het doel van Arunachalams onderzoek is om deze kleverige trichomen na te bootsen om een niet-giftig en milieuvriendelijk alternatief te ontwikkelen dat op alle planten kan worden gespoten om de plant te beschermen.

Gerichte ongediertebestrijding

Haar huidige onderzoek richt zich op de Californische trips als plaag op chrysanten, omdat telers moeite hebben om ze te bestrijden met chemische bestrijdingsmiddelen vanwege de toenemende resistentie. Het ontwikkelde alternatief moet in staat zijn om deze kleine plagen te bestrijden. Daarnaast moet het ook gemakkelijk van de planten af te spoelen zijn, zodat het veilig gebruikt kan worden op voedselgewassen. Het bijkomende voordeel van deze techniek is dat de grootte en kleverigheid van de sproeidruppel kan worden aangepast om alleen de ongewenste plaag te bestrijden en nuttige organismen te behouden. Dit betekent dat kleinere druppels kunnen worden gemaakt voor kleinere plagen en grotere druppels voor grotere plagen.

De eerste toepassing is gericht op de bloementeelt, maar er zijn plannen om het uiteindelijk uit te breiden naar landbouwgewassen. Kamperman en Arunachalam zijn ervan overtuigd dat het product uiteindelijk commercieel levensvatbaar zal worden, hoewel dat nog wel even kan duren. "Het bedrijf waar we voor werken is al behoorlijk enthousiast en voert zelfs al veldproeven uit," voegt Arunachalam toe. In de tussentijd worden natuurlijke vijanden zoals roofmijten ingezet in kassen totdat er efficiëntere manieren zijn gevonden om de verspreiding van de trips tegen te gaan.

Meer informatie

Het Natural Plant Defense consortium is een door de Nationale Wetenschapsagenda gefinancierd samenwerkingsverband tussen de Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit Leiden, Aeres Hogeschool Almere, Wageningen University & Research en de industriële partners Van Iperen, Holland Biodiversity en Holland Green Machine. Het interdisciplinaire consortium werkt op het grensvlak van chemie en biologie en brengt leden met verschillende expertises op het gebied van plantenwetenschappen, entomologie en materiaalwetenschappen samen.

Abinaya is erg enthousiast over het lopende onderzoek en voegt eraan toe dat de tot nu toe behaalde resultaten bemoedigend zijn. Lees voor meer informatie over het onderzoek het artikel Tomatenplanten als inspiratiebron van ScienceLinx.

Laatst gewijzigd:22 augustus 2023 12:23