Over ons Actueel Nieuws

Groningens Ontzet bij de RUG

18 augustus 2023
Schilderij van de belegering

Ter ere van het Groningens Ontzet opent de RUG op zaterdag 26 augustus van 11.00 tot 16.00 uur haar deuren. Neem een kijkje in het Academiegebouw en volg een flitscollege over Groningens Ontzet. Wat vieren we eigenlijk? Wie worden er herdacht? Wat gebeurde er eigenlijk tijdens het beleg van Groningen? Kom binnen en leer meer over Groningens Ontzet en hoe Groningen in 1672 verdedigd werd tegen Bommen Berend.

Rampjaar

Het jaar 1672 staat in Nederland bekend als “het Rampjaar”. De toenmalige Republiek der Verenigde Nederlanden dreigde onder de voet gelopen te worden door Engeland, Frankrijk en de bisschoppen van Keulen en Münster. Bommen Berend uit Münster beet zijn tanden stuk op Groningen en trok zich op 28 augustus terug. Dit wordt in Groningen nog elk jaar gevierd!

In onderstaande video het verhaal over de bijdrage van RUG-studenten en medewerkers aan de verdediging van Groningen.

Programma

Kom naar het Academiegebouw en volg een flitscollege, bekijk een interactieve kaart van de belegering van Groningen, luister naar een podcast over het Groningens Ontzet of volg een workshop Hoe schrijf ik een microgeschiedenis? . Dompel je helemaal onder in de geschiedenis van het Groningens Ontzet en geniet tussendoor van een lekker kopje koffie of thee. Ook kun je hier voor een kleine prijs een kommetje echte Groningse mosterdsoep halen.

Tijdschema van de flitscolleges

De flitscolleges worden zowel in het Nederlands als in het Engels gegeven.

Spreker
Onderwerp
11.30-11.45
Dr. Rosanne Baars (ENG)
What do we celebrate? Relief of Groningen in the context of the disaster year 1672
12.00-12.15
Meggy Lennaerts (NL)
Daar waar grenzen vaag zijn: de gevolgen van Bommen Berend voor de grensregio Nieuweschans/Bunderneuland
13.00-13.15
Boike Teunissen (NL)
Sporen van het Rampjaar in Stad
13.30-13.45
Dr. Megan Williams (ENG)
The tale of a student defending Groningen in 1672
14.00-14.15
Dr. Rosanne Baars (NL)
Wat vieren we eigenlijk? Het Groningens Ontzet in de context van het rampjaar 1672
14.30-14.45
Meggy Lennaerts (ENG)
There where the borders are vague: the impact of Bommen Berend in the border area Nieuweschans/Bunderneuland
15.00-15.15
Dr. Megan Williams (NL)
Het verhaal van een student die Groningen verdedigde in 1672

Rondleidingen door het Academiegebouw

Heb je altijd al eens het Academiegebouw van binnen willen zien en meer willen weten over de RUG? Klaas Wilts neemt je graag mee op groepsrondleiding door het gebouw dat niet zo oud is als het eruit ziet.

De rondleiding start om 11.30 uur en om 14.00 uur in de centrale hal van het Academiegebouw. Je hoeft je hiervoor niet aan te melden.

Workshop - Hoe schrijf ik een microgeschiedenis?

Het beschrijven van grotere historische onderwerpen doe je niet in een namiddag. Hier gaat vaak maanden, zo niet jaren onderzoek aan vooraf. Meestal starten deze grote onderzoeken met terloops gevonden snippers historische informatie. Kleine stukjes (dagelijkse) geschiedenis uit een paar archiefbronnen die samen al een kort verhaal vormen. Het zijn microgeschiedenissen die je als puzzelstukjes van een groter verhaal kunt zien, maar die op zichzelf ook waardevol zijn.

Houd je van de Groninger geschiedenis en van een beetje puzzelen, maar zit je niet te wachten op het uitvoeren van langdurig onderzoek of het schrijven van uitgebreide artikelen? Kom dan naar de workshop Hoe schrijf ik een microgeschiedenis? Hierin laten we zien hoe je vrij gemakkelijk aan de hand van korte tekstfragmenten een onderzoekje kunt opzetten en daar een leuk kort verhaal over kunt schrijven. Iedereen kan meedoen! De workshop wordt in het Nederlands gegeven en begint om 14:15 uur in het Academiegebouw. Inschrijven kan via de blauwe knop hieronder. Let erop dat er maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar is!

Benieuwd naar microgeschiedenissen over het Beleg van Groningen? Bekijk dan de pop-up tentoonstelling Verhalen uit 1672

Pop-up tentoonstelling Verhalen uit 1672

Verschillende deelnemers van het Maak Geschiedenisproject Open het Stadsbestuur deden vorig jaar onderzoek naar gebeurtenissen in 1672. In deze pop-up tentoonstelling ontdek je een aantal verhalen uit het Rampjaar, geschreven door de projectdeelnemers. Ontdek hoe de Groningse Ruiterij optrad in 1672 of welke rol de brug van Ruischerbrug speelde in de verdediging van Groningen.

Online tentoonstelling en blogs van de UB

Voor het vieren van 350 jaar Groningens Ontzet is er vorig jaar een online tentoonstelling samengesteld door UB Groningen die bestaat uit beeldmateriaal van de Bijzondere Collecties van de UB. Ook is er een serie van vijf blogs verschenen waarin verschillende onderwerpen gerelateerd aan het Groningens Ontzet worden belicht.

Laatst gewijzigd:24 augustus 2023 13:33