Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Home@House of Connections: de Jantina Tammes School of Digital Society, Technology and AI

12 juni 2023
In het House of Connections

Vier Schools voor Wetenschap & Samenleving en de Universiteit van het Noorden opereren straks vanuit het House of Connections (onderdeel Groot Handelshuis) aan de Grote Markt. Met wie gaan ze samenwerken, wat pakken ze als eerste op en hoe helpt het House of Connections bij het behalen van hun doelen? Deze keer: de Jantina Tammes School of Digital Society, Technology and AI.

Waarmee beginnen jullie na de verhuizing naar het House of Connections?

Met interdisciplinaire samenwerking, zowel binnen het team van de Jantina Tammes School, als met de andere schools. De gezamenlijke huisvesting in het House of Connections faciliteert immers mooie verbindingen en fijne samenwerking. De verschillende evenementen, zoals workshops, lezingen, pitch-presentaties, summer schools, challenges etcetera brengen de faculteiten en de buitenwereld samen. Niet alleen onderzoek, maar ook matchmaking en outreach brengen verbindingen tot stand en creëren en stimuleren toekomstige samenwerking. Wij willen digitale welvaart in een snel ontwikkelende wereld bevorderen op het gebied van digitale samenleving, technologie en kunstmatige intelligentie, door verbinding te leggen in een creatieve multidisciplinaire omgeving, speciaal ontworpen voor dit doel. De evenementen in ons nieuwe ‘House’ zullen dan ook echt gaan zorgen voor ‘Connections.’

Hoe denk je dat het House of Connections helpt bij het behalen van de doelen van de Jantina Tammes School?

Jantina Tammes

De medewerkers van de Jantina Tammes School hebben, net als de andere schools, dagelijks contact met collega’s van alle faculteiten van de Rijksuniversiteit Groningen en ook met andere instellingen of externe partners. Wij geloven dat mensen bij elkaar brengen het startpunt is voor ‘Making Connections.’ Het House of Connections is daarmee een cruciale infrastructuur voor de school om haar doelen te bereiken. Er zijn vergelijkbare initiatieven in andere Nederlandse universiteitssteden, maar wat het House of Connections uniek maakt is de centrale locatie in het centrum van Groningen en de open ruimte waar de evenementen plaatsvinden.

Waar kijken jullie het meest naar uit?

Het House of Connections is een prachtige plaats om evenementen te organiseren. We kijken ernaar uit dat een deel van deze activiteiten echte public engagement-activiteiten zijn, met mensen en organisaties van buiten de universitaire wereld, zowel industrie, overheden als individuele burgers.

Wanneer is het House of Connections volgens jullie een succes?

Het House of Connections is een succes geworden als het een echt trefpunt is waar belangstellenden uit het bredere publiek, studenten en onderzoekers elkaar weten te vinden. Een plek waar kruisbestuiving tussen disciplines van de wetenschap plaatsvindt. Een hotspot voor samenwerking, verbinding en inspiratie. Dan komt het House of Connections echt goed tot zijn recht.

Met wie gaan jullie samenwerken, zowel binnen als buiten jullie school?

De Jantina Tammes school werkt, zoals gezegd, op verschillende manieren samen met zowel partners binnen als buiten de universiteit. Zo worden er evenementen georganiseerd in samenwerking met het UMCG, de Faculteit der Letteren en Studium Generale. Een voorbeeld van samenwerking met externe partners is de External Challenge met DUO. DUO is bezig met een project rondom data-autonomie. Zij werken hiervoor samen met de Hanzehogeschool Groningen, maar wilden graag weten of ze op de juiste weg zitten en of er bijzonderheden zijn die zij over het hoofd zien. Tijdens de challenge hebben ze samen met onderzoekers van de faculteiten Science and Engineering, Letteren en Rechtsgeleerdheid gesproken over deze thematiek. Dit leverde voor DUO veel nuttige, onverwachte en waardevolle informatie op. Op deze manier werkt de school samen met DUO, maar ook met andere externe partijen, zoals de RDW.

Laatst gewijzigd:13 juni 2023 12:00