Over ons Actueel Nieuws

Vervolggesprek over sociale veiligheid binnen de RUG

25 april 2023

Op 25 april is het gesprek van 22 maart met een afvaardiging van bezorgde studenten (BS) voortgezet over het verbeteren van de sociale veiligheid binnen de RUG. We hebben rond het middaguur met ze gesproken. We vinden het jammer dat het niet gelukt is om gezamenlijk een open en constructieve dialoog te voeren over het verder verbeteren van de sociale veiligheid op de RUG. Zoals tijdens het gesprek van 22 maart is afgesproken zouden beide partijen input leveren voor het gesprek. De afvaardiging van BS begon het gesprek met een voor hen niet onderhandelbare eis dat Susanne Täuber terug kan keren naar de RUG. Op basis van de privacywetgeving en de gedragscodes waar onze universiteit zich aan houdt, willen en kunnen wij niet over individuele situaties van studenten of medewerkers spreken. De afvaardiging van de BS heeft hierop aangegeven het gesprek niet verder voort te willen zetten.

Uiteraard blijven we open staan om het gesprek weer te vervolgen, zoals we dat ook doen en blijven doen met de democratisch gekozen studenten en medewerkers van de Universiteitsraad en studentenvertegenwoordigers. Zo hebben studentenpartijen in de Universiteitsraad al concrete voorstellen gedaan ter verdere verbetering van de sociale veiligheid en deze zijn door het College van Bestuur positief ontvangen. We zullen iedereen blijven informeren over aanvullende activiteiten die de RUG onderneemt, zoals de recent gestarte campagne Sociale Veiligheid.

Het College van Bestuur van de RUG,
Jouke de Vries