Over ons Actueel Nieuws

Eerste online Broerstraat 5 spat van het scherm

23 augustus 2023 10:00

De zomereditie van Broerstraat 5 is het eerste nummer dat alleen online verschijnt. Het kwartaalblad voor alumni en andere relaties van de RUG komt voortaan jaarlijks twee keer uit in de nieuwe onlineversie en wordt de andere twee keer als vanouds op papier gestuurd en als pdf online gezet.

Cover zomereditie

De online versie is door de vaste vormgever van het blad, In Ontwerp te Assen, ontwikkeld en geschikt gemaakt voor pc, telefoon en tablet. De digitale Broerstraat 5 is voortaan te vinden op broerstraat5-rug.nl.

Spotifylijst

Gaandeweg zullen de vele mogelijkheden die een digitale Broerstraat 5 biedt, ontdekt en benut worden. Nieuw is bijvoorbeeld al de fotocarrousel en een aanklikbare Spotify-lijst met recente nummers van alumni-muzikanten als Izaline Callister, Meindert Talma en Karima al Fillali. Ook verwijst het zomernummer naar video’s, podcasts en boeken.

De nieuwe rubriek Alumnus maakt muziek met Spotify-player

Zomereditie

De zomereditie opent met een interview met Alumnus van het Jaar 2023 Taku Muteza. Amper 30 jaar oud strijdt deze milieujuriste voor natuurbehoud en tegen grootschalige internationale dierensmokkel. De foto’s die van haar in Zimbabwe gemaakt zijn, spatten van het scherm.

Daarnaast zijn er verhalen over onderzoek naar online extremisme, preventie voetbalblessures bij vrouwen, ontdekken jong voetbaltalent, de macht van commerciële banken en over te eenzijdige seks. Alumni vertellen onder andere over hun boeken, lunchrestaurant, zonnepark en hun werk ten behoeve van wespen of de voedselbank.

Afscheidscolumn

Er is in het zomernummer ook een interview met gastschrijver Raoul de Jong over zijn schrijverschap en zijn boodschap aan de studenten. In de vaste rubriek Ain Wondre Stad haalt Geert Pruiksma een anekdote op uit zijn studententijd en in haar column neemt rector magnificus en alumna Cisca Wijmenga na vier jaar afscheid.

Interactieve inhoudsopgave van de nieuwe online Broerstraat
Laatst gewijzigd:21 december 2023 13:45