Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

EU kent ENLIGHT vier jaar extra toe

03 juli 2023

Met trots maken we bekend dat ENLIGHT, nu bestaande uit 10 universiteiten uit 10 Europese landen, een van de 30 geselecteerde allianties is en van de Europese Commissie €14,4 miljoen ontvangt voor de komende vier jaar. ENLIGHT gaat een aanzienlijk deel daarvan besteden aan academische initiatieven, met de nadruk op het ondersteunen van academici. En we blij om de Universiteit van Bern als nieuwste alliantielid te kunnen verwelkomen. Deze samenwerking versterkt de diversiteit en impact van de alliantie en bevordert haar missie om een universiteit van de toekomst te ontwikkelen.

Van project naar duurzaam netwerk

In de volgende fase kan ENLIGHT de initiatieven die tijdens de pilotfase zijn ontwikkeld uitbreiden en verbeteren. De ambitie blijft om een open ruimte te creëren voor studenten en medewerkers om te leren, les te geven, samen te werken, te creëren en te innoveren. Nieuw is de lancering van bottom-up calls voor interdisciplinaire thematische netwerken en startersbeurzen om de ontwikkeling van toekomstbestendig onderwijs te bevorderen. Daarnaast heeft de alliantie haar focusgebieden uitgebreid en 'cultuur en creativiteit' toegevoegd aan de bestaande gebieden gezondheid en welzijn, digitalisering, klimaatverandering, energie en circulaire economie, en gelijkheid.

decoratieve afbeelding
ENLIGHT Mid-year meeting in Groningen, juni 2023. Photo: Marcel Spanjer, RUG

Rector magnificus Cisca Wijmenga: "We transformeren als ENLIGHT van een projectmatige aanpak naar een duurzaam netwerk. Het is onze gezamenlijke ambitie om, nu het nieuwe voorstel is toegekend, deze samenwerking te verankeren in onze instellingen, in onze activiteiten en vooral in onze mensen. We kijken ernaar uit om samen met onze partners de volgende stappen te zetten in het ontwikkelen van een open en inclusieve Europese universiteit."

ENLIGHT

ENLIGHT is een Europese alliantie van universiteiten die bestaat uit tien brede, onderzoeks-intensieve universiteiten, waaronder de universiteiten van Bilbao (Baskenland), Bern (Zwitserland), Bordeaux (Frankrijk), Comenius Bratislava (Slowakije), Galway (Ierland), Gent (België), Göttingen (Duitsland), Groningen (Nederland), Tartu (Estland) en Uppsala (Zweden). Samen leiden ze jaarlijks meer dan 300.000 studenten op en delen ze een sterke maatschappelijke betrokkenheid. Afgelopen juni nog organiseerde de RUG de halfjaarlijkse bijeenkomst waarbij medewerkers en studenten van alle partners bijeenkwamen voor discussies en workshops rond het thema 'transformatie'.

Meer over ENLIGHT

Laatst gewijzigd:04 juli 2023 11:33