Over ons Actueel Nieuws

Blaauw Sterrenwacht geopend tijdens Nacht van de Nacht

17 oktober 2023

De Blaauw Sterrenwacht van de Rijksuniversiteit Groningen is geopend voor de negentiende editie van de Nacht van de Nacht op zaterdag 28 oktober 2023. Tijdens deze nacht waarin we de klok een uur terugzetten, kunnen bezoekers sterrenkijken en zijn er allerlei sterrenkundige activiteiten voor jong en oud.

De Nacht van de Nacht is een initiatief van de Natuur- en Milieufederaties om aandacht te vragen voor de schoonheid van de nacht en de gevolgen van lichthinder. Deze editie is extra bijzonder vanwege het 15-jarig bestaan van de Blaauw Sterrenwacht en er is deze avond een gedeeltelijke maansverduistering.

Kijken door een telescoop

Door het hele land worden nachtelijke activiteiten georganiseerd en wordt iedereen opgeroepen het licht uit te doen en te genieten van duisternis. Ook de Blaauw Sterrenwacht sluit zich aan bij dit initiatief. Bij helder weer kunnen bezoekers sterrenkijken door verschillende telescopen. Onder andere de Maan, sterrenclusters en de planeten Jupiter en Saturnus zijn te bewonderen. Ook als het weer niet meewerkt, is de sterrenwacht te bezichtigen. Dan worden opnames van het heelal getoond, die met de Gratama Telescoop van de Blaauw Sterrenwacht zijn gemaakt.

Maansverduistering

De Nacht van de Nacht is dit jaar extra speciaal! Niet alleen vieren we het 15-jarig bestaan van de Blaauw Sterrenwacht, maar we kunnen deze avond ook een gedeeltelijke maansverduistering waarnemen. Altijd al meer willen weten over het helderste object aan de nachtelijke hemel? Sterrenkundige Peter Barthel geeft een lezing getiteld “De Maan en Wij.” Voor de jongste sterrenkundefanaten is er een astronomische knutselhoek ingericht en zal er een kinderquiz georganiseerd worden.

Lichtvervuiling

Prof. dr. Reynier Peletier houdt een lezing (in het Engels) over lichtvervuiling, getiteld "Light Pollution. What is it and what can we do?" Lichtvervuiling heeft wereldwijd ernstige gevolgen, variërend van invloed op ecosystemen tot verstoring van onze nachtelijke leefomgeving en belemmering van astronomische waarnemingen. Het is van cruciaal belang om bewustzijn te creëren over de gevolgen van lichtvervuiling en mogelijke maatregelen om dit probleem aan te pakken.

• Vanaf 19:00 uur Rondleiding Sterrenwacht (elk halfuur ENG/NL)

• Vanaf 19:00 uur Planetariumshow (elke drie kwartier ENG/NL)

• 19:00-19:30 uur Kinderquiz “Leven in het Heelal” (NL)

• 20:00-20:45 uur Lezing “De Maan en Wij” door prof. dr. Peter Barthel (NL)