Over ons Actueel Nieuws

decoratieve afbeelding
foto francine nijp
Francine Nijp

Zet je schrap voor een snelcursus duurzaamheid, want de Sustainability Week (Week van de Duurzaamheid) komt eraan! Van 9 tot 13 oktober organiseert de Green Office van de RUG een week gevuld met zestien verschillende activiteiten rondom het thema duurzaamheid. Maar waarom zet de RUG zich hiervoor in? En wat kunnen we verwachten van de universiteit buiten deze week? Francine Nijp , communicatieadviseur van de Green Office, vertelt hier meer over.

Laten we beginnen bij onze hoofdvraag: waarom organiseren jullie dit?

‘De Green Office organiseert elk jaar de Sustainability Week (Week van de Duurzaamheid) om medewerkers en studenten te betrekken bij het onderwerp. Duurzame ontwikkeling is belangrijk voor de universiteit en het thema duurzaamheid is continu in het nieuws. We kijken elk jaar welke thema’s actueel zijn en stellen op basis daarvan een prikkelend programma samen. Dit jaar hebben we gekozen voor een focus op klimaatactivisme, climate anxiety en positieve impact. We hopen met onze workshops, lezingen en activiteiten mensen te inspireren, met elkaar te verbinden en aan het denken te zetten’.

Wat verstaan jullie onder een duurzame universiteit?

'Een duurzame universiteit is een universiteit waar duurzaamheid verweven zit in het DNA van de organisatie. Dit houdt in dat duurzaamheid altijd vanzelfsprekend wordt meegenomen in alle beslissingen die worden gemaakt, niet alleen op het gebied van de bedrijfsvoering, maar ook voor onderwijs en onderzoek. Als Green Office doen we ons uiterste best om hier naartoe te werken en om duurzaamheid steeds op de agenda te houden binnen de RUG. De Roadmap Duurzaamheid 2021-2026 kun je zien als het strategisch plan voor de verduurzaming van de universiteit, met daarin alle ambities waar de RUG voor deze periode aan werkt.'

Veel studenten en medewerkers moet het zijn opgevallen, de gescheiden prullenbakken, het verzoek om minder te printen en een toegenomen vegetarisch aanbod in de kantine. Hoe hebben deze dingen effect gehad op de toename van duurzaamheid binnen de RUG?

'Al deze voorbeelden zijn stappen die gezet zijn om de RUG als organisatie duurzamer te maken. Minder printen bespaart uiteraard papier, vegetarisch eten verlaagt de CO2-uitstoot van de universiteit en afval scheiden aan de bron geeft de mogelijkheid om de inzameling zo te regelen dat een deel van het afval als grondstof gebruikt kan worden voor nieuwe toepassingen. Zo worden de koffiebekertjes bijvoorbeeld gerecycled tot tissues en toiletpapier. Natuurlijk kunnen we nog meer doen, zoals minder vliegen voor dienstreizen en met de fiets naar de universiteit komen.'

De Sustainability Week lijkt ieder jaar groter te worden. Betekent dit dat het een jaarlijks succes is?

'De Sustainability Week is zeker een succes elk jaar, hoewel het in de coronaperiode wel lastiger was om mensen te bereiken. In 2020 en 2021 bestond de week noodgedwongen vooral uit online activiteiten. We hebben gemerkt dat het inspirerender en leuker is om elkaar fysiek te kunnen ontmoeten, in plaats van online! We zetten daarom de stijgende lijn van vorig jaar dit jaar door met een extra omvangrijk programma en samenwerkingen met verschillende partners, zoals Studium Generale, de Rudolf Agricola School en Green Labs FSE.'

Hoe proberen jullie de aandacht voor duurzaamheid op de RUG vast te houden buiten de Sustainability Week?

'De Green Office communiceert het hele jaar door over duurzame ontwikkelingen binnen de universiteit en organiseert RUG-brede communicatiecampagnes over thema’s als energieverbruik en biodiversiteit. Daarnaast zijn we ook achter de schermen druk bezig met het bereiken van specifieke doelgroepen. Zo heeft de Green Office bijvoorbeeld een netwerk van Green Ambassadors, dat bestaat uit rond de 200 studenten die in hun eigen faculteit actief bezig zijn met duurzame projecten. Als aanspreekpunt voor duurzaamheid binnen de organisatie geven we ook (ongevraagd) advies en zitten we aan tafel wanneer er belangrijke beslissingen worden genomen. Ook op die manier brengen we duurzaamheid onder de aandacht!'

decoratieve afbeelding

Naar welke activiteit ben je zelf het meest benieuwd en waarom?

We hebben dit jaar een compleet nieuw dagprogramma op de woensdag over de rol van (beeld)taal en communicatie in relatie tot duurzaamheid: Sustainability Reimagined. Het programma wordt georganiseerd samen met onderzoeksgroep RESPONSUS en is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in hoe taal en communicatie ons begrip van de wereld, onze houding en zelfs onze acties bepaalt. Als communicatieadviseur van het duurzaamheidsprogramma ben ik daar het meest nieuwsgierig naar. De keynote lezing van Marianne Thieme op maandagavond lijkt me ook heel interessant, dus daar kun je me zeker ook tegenkomen!

Zie hieronder het dagprogramma op 11 oktober van Sustainability Reimagined.

programma sustainability reimagined
Programma Sustainability Reimagined