Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Verhoging promotiebeurzen per 1 januari 2023 naar 9,6%

27 oktober 2022

Het CvB heeft deze week besloten om voor alle promotiestudenten die in 2023 aan de RUG verbonden zijn, de promotiebeurs per 1 januari met 5,4% extra te indexeren, wat de totale indexatie ten opzichte van de situatie van vóór september 2022 op 9,6% brengt. De volledige beurzen gaan hiermee naar bruto € 2465 en netto € 2092 (is nu bruto € 2339 en netto € 2016).

Tevens ontvangen zij in januari 2023 eenmalig een extra bruto bedrag, uitgekeerd ter compensatie van de in 2022 gederfde inkomsten (ongeveer € 320 netto bij een volledige beurs).

Het CvB besloot eerder al op 6 september jl. 2022 om de volledige beurs van de promotiestudenten te verhogen met 4,0%. Hierbij is afgeweken van de lijn die de laatste jaren doorgaans is gevolgd om de CBS Consumentenprijsindex (cpi) van april (9,6%) te gebruiken. Een hoger percentage had tot gevolg gehad dat honderden internationale beurspromovendi op dat moment in een ander belastingregime terecht waren gekomen, omdat hun top-up vergoeding de drempelwaarde van maximaal 40% van het minimumloon overschreden zou hebben. Dit zou voor hen nadelige fiscale effecten gehad kunnen hebben.

De RUG is de enige universiteit in Nederland die internationale beurspromovendi op deze manier aanvullend vergoedt. Het uitgangspunt daarbij is dat alle promotiestudenten dezelfde netto vergoeding per maand ontvangen. We bevinden ons in een uitzonderlijke tijd waarin prijzen blijven stijgen en inflatie blijft toenemen. De financiële consequenties voor de RUG zijn groot en vragen om een zorgvuldige afweging in het maken van keuzes waaraan het geld wordt besteed. Voor het CvB en faculteiten stijgen door deze verhoging de totale kosten met ongeveer k€ 880 op jaarbasis.

In januari 2023 zal het nieuwe belastingplan geëffectueerd worden en het minimumloon fors stijgen. Hierdoor ontstaat een nieuwe situatie die ruimte geeft voor een tweede verhoging van de beurzen. De communicatie over het voornemen om in januari 2023 te bezien wat mogelijk is, had beter gekund.

De intentie is om bij de indexatie in september 2023 de april-index te hanteren. Dit is de laatste indexatie die binnen het experiment promotieonderwijs wordt toegepast (einddatum experiment OCW is 1 september 2024). Mocht het door onvoorziene omstandigheden niet mogelijk zijn om deze index te hanteren, dan zal worden aangegeven welke index wel wordt gehanteerd.

Laatst gewijzigd:13 december 2022 16:42