Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Veel belangstelling voor eerste ronde Aanjaagfonds Universiteit van het Noorden

15 november 2022

De inschrijving voor de eerste ronde van het Universiteit van het Noorden Aanjaagfonds is gesloten. Samenwerkingsprojecten die in aanmerking komen voor het Aanjaagfonds konden tot eind oktober een aanvraag indienen. De organisatie heeft dertien inschrijvingen ontvangen. Een externe beoordelingscommissie zal zich deze maand buigen over de aanvragen en haar advies uitbrengen. In december worden de gehonoreerde aanvragen bekendgemaakt.

Met het Aanjaagfonds willen de betrokken kennisinstellingen de realisatie van de RIS3-doelstellingen en de Universiteit van het Noorden doelen zoals geformuleerd in de Kennisagenda, een boost geven en versnellen. Hiervoor is de komende drie jaar een bedrag van 250.000 euro op jaarbasis beschikbaar gesteld.

Gernant Deekens, Secretaris en Bestuursadviseur Universiteit van het Noorden: “We zijn content met de belangstelling voor het Aanjaagfonds en met name de diversiteit van de aanvragen. Het laat zien dat kennisinstellingen, overheden, bedrijfsleven en maatschappij op allerlei gebieden volop samenwerken om de RIS-3 doelstellingen voor het Noorden te realiseren. Als organisatie zijn we blij dat we middels het Aanjaagfonds deze samenwerkingsprojecten financieel een steuntje in de rug kunnen geven.”

De voorstellen zullen deze maand worden beoordeeld door een externe beoordelingscommissie bestaande uit Marcel Beukeboom (Permanent Vertegenwoordiger van NL VN Organisaties voor Voedsel en Landbouw in Rome), Han Brezet (Emeritus Professor, Faculty of Industrial Design Engineering, TU Delft), Aart Jan de Graaf (Leading Lector en Vertegenwoordiger van de Lectoraten binnen de HAN Academie Engineering & Automotive) en Evelyn Finnema (Hoogleraar Verplegingswetenschap & Onderwijs en Chief Nursing Officer bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport). In december worden de gehonoreerde aanvragen bekendgemaakt.

Meer over de Universiteit van het Noorden

Binnen de Universiteit van het Noorden werken de Rijksuniversiteit Groningen, het UMCG, Hanzehogeschool Groningen, NHL Stenden en Van Hall Larenstein nauw met elkaar, bedrijfsleven, overheden en maatschappelijke organisaties samen om de belangrijkste veranderopgaven voor Noord-Nederland te laten slagen. De basis hiervoor vormt de Kennisagenda, die vorig jaar november is gelanceerd.

Laatst gewijzigd:15 november 2022 11:59