Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Rector Cisca Wijmenga stelt zich niet beschikbaar voor tweede termijn

14 november 2022

De rector magnificus van de Rijksuniversiteit Groningen, Cisca Wijmenga, heeft de Raad van Toezicht en haar collega’s in het College van Bestuur meegedeeld niet beschikbaar te zijn voor een tweede termijn eind 2023.

Cisca Wijmenga: "Vanwege persoonlijke omstandigheden heb ik met pijn in mijn hart de moeilijke beslissing genomen om mij niet beschikbaar te stellen voor een tweede termijn als rector magnificus van deze mooie universiteit. Tot 1 september 2023 zal ik mijn rol als rector magnificus blijven vervullen met grote inzet en toewijding.”

Johan Remkes, voorzitter van de Raad van Toezicht van de Rijksuniversiteit Groningen: “De Raad van Toezicht spreekt zijn waardering uit voor de sterke visie van de rector, die zij inzet ten behoeve van de universitaire wereld, binnen en buiten de RUG. Ze is de drijvende kracht achter veel nieuwe initiatieven, gericht op interdisciplinair samenwerken, versterken van kwaliteit van onderwijs en onderzoek en de betrokkenheid van studenten, resulterend in onder andere de start van de vier Schools, de Teaching Academy Groningen, Ruggesteun, de Aletta Jacobs leerstoelen en de concretisering van Erkennen en Waarderen. We respecteren haar besluit om omwille van persoonlijke redenen niet voor een tweede termijn te kiezen. We zijn blij dat Cisca Wijmenga het komende jaar met onverminderde inzet de post als rector magnificus zal vervullen en samen met haar collega’s in het College van Bestuur de RUG zal leiden.“

Jouke de Vries, voorzitter van het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen: “Cisca Wijmenga heeft in korte tijd, met veel daadkracht, een aantal belangrijke veranderingen doorgevoerd op de terreinen van onderwijs en onderzoek. Innovatie was daarbij haar uitgangspunt. Daarnaast vervulde zij als rector magnificus de representatieve taken van de universiteit met verve en stijl. Hans Biemans en ik vinden het spijtig en tevens begrijpelijk, dat Cisca dit besluit heeft moeten nemen.”

Cisca Wijmenga
Laatst gewijzigd:14 november 2022 15:04