Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Minister Robbert Dijkgraaf bezoekt RUG en andere onderwijsinstellingen op 25 april

20 april 2022

Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Robbert DIjkgraaf brengt maandag 25 april een kolombezoek aan Groningen. Dit betekent dat hij de Rijksuniversiteit Groningen, de Hanzehogeschool en enkele MBO-instellingen bezoekt. Ook beantwoordt Dijkgraaf vragen van studenten van deze instellingen tijdens de Spreek je Uit!-bijeenkomst in de Bernoulliborg.

Dijkgraaf begint zijn bezoek bij MBO-instellingen waar hij spreekt met studenten van het Alfa-college, Noorderpoort en Terra. Vervolgens trekt hij naar de Hanzehogeschool, waar een deel van het programma samen met minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten is. Zij maken daar kennis met verschillende projecten op het gebied van duurzame energietransitie.

RUG-bezoek

Om 14.30 wordt minister Dijkgraaf door rector magnificus Cisca Wijmenga en voorzitter van het College van Bestuur (CvB) Jouke de Vries ontvangen bij de Energy Academy. Studenten van Top Dutch Solar Racing zullen hier hun zonneauto laten zien, als goed voorbeeld van samenwerking tussen MBO, HBO en WO en onderzoek gericht op een duurzame toekomst.

De zonneauto van Top Dutch Solar Racing in Marokko tijdens de Solar Challenge

Vervolgens gaat de minister in gesprek met onderzoekers en rector magnificus Cisca Wijmenga over onder meer de multidisciplinaire aanpak van de energietransitie. De RUG draagt op verschillende manieren bij aan dit belangrijke maatschappelijke thema. Ook praat Dijkgraaf over de uitdagingen waar de RUG tegenaan loopt in haar bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke problemen, waaronder problemen in het Noorden van het land.

Spreek je Uit!

In de Bernoulliborg op de Zernike Campus gaat Dijkgraaf in gesprek met studenten van MBO, HBO en WO tijdens de Spreek je Uit!-bijeenkomst aan het eind van de middag. Tijdens deze bijeenkomst kunnen zij hun vragen aan Dijkgraaf stellen rondom thema’s zoals studentenwelzijn en het leenstelsel. Deze bijeenkomst wordt georganiseerd door RUG-studentassessoren.

Dijkgraaf sluit zijn bezoek aan Groningen af met een door studenten van Noorderpoort georganiseerd strategisch werkdiner in de Euroborg, waarbij onder andere CvB-voorzitter Jouke de Vries en hoogleraar Katja Loos aanwezig zijn. Samenwerkingsverband Universiteit van het Noorden is één van de onderwerpen die zij hier zullen bespreken.

Laatst gewijzigd:31 mei 2022 08:52