Petra Hendriks benoemd tot lid van de KNAW
Prof.dr. Petra Hendriks, hoogleraar Semantiek en cognitie aan de Faculteit der Letteren, is benoemd tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). De KNAW heeft in totaal 16 nieuwe leden gekozen.
Petra Hendriks
Petra Hendriks is hoogleraar Semantiek en cognitie aan de Faculteit der Letteren van de RUG en directeur van het Center for Language and Cognition Groningen (CLCG). Hendriks is een internationaal invloedrijke onderzoeker in haar vakgebied, de linguïstiek. In haar werk combineert ze theoretische analyse en psycholinguïstische methodes. Hendriks onderzoekt hoe de ontwikkeling van taalbegrip normaalgesproken verloopt, maar ook hoe die kan afwijken bij bepaalde groepen zoals kinderen met autisme, ADHD of gehoorstoornissen. Daarnaast besteedt ze in haar onderzoek veel aandacht aan de wijze waarop sprekers rekening houden met hoe hun toehoorders hen verstaan en kunnen begrijpen.
KNAW
De ruim vijfhonderd leden van de KNAW zijn vooraanstaande wetenschapsbeoefenaren, werkzaam op alle terreinen van het wetenschappelijk onderzoek. De verkiezing gebeurt op grond van wetenschappelijke prestaties, benoeming is voor het leven. De KNAW adviseert de regering over ontwikkelingen in de wetenschap, bevordert de nationale en internationale samenwerking op wetenschappelijk gebied, is actief bij de kwaliteitsbeoordeling van wetenschappelijk onderzoek en is verantwoordelijk voor vijftien instituten voor wetenschappelijk onderzoek.
Meer informatie
Laatst gewijzigd: | 15 juli 2022 15:45 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.