Performance attainment and intrinsic motivation: An achievement goal approach
Promotie: mw. M. Blaga, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Performance attainment and intrinsic motivation: An achievement goal approach
Promotor(s): prof.dr. N. van Yperen
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Analyse van prestatiedoelen, prestatietaken en motivatie
Monica Blaga deed onderzoek naar prestatiedoelen. Dit zijn mentale representaties van de gewenste bekwaamheid op de korte of lange termijn in prestatie-relevante situaties. Braga analyseerde eerst systematisch de relaties tussen prestatiedoelen enerzijds, en taakprestaties en intrinsieke motivatie anderzijds. Daarna deed ze twee experimenten waarbij ze relevante - maar in de literatuur grotendeels onderbelichte - onderwerpen onderzocht.
Uit de analyses blijkt dat prestatiedoelen over het algemeen zijn gecorreleerd met taakprestaties en intrinsieke motivatie. Uit de experimenten blijkt dat prestatiedoelen kunnen worden gecombineerd met specifieke target doelen. Afhankelijk van mens prestatieverwachtingen kunnen deze target prestatiedoelen taakprestatie beïnvloeden. Ook kunnen bepaalde target prestatiedoelen het positieve verband tussen interesse en prestatie ondermijnen.
Monica Blaga (Roemenië, 1982) deed aan de RUG de Research Master Human Behaviour in Social Contexts en verrichtte ze haar promotieonderzoek als Ubbo Emmius Bursaal. Momenteel is ze docent psychologie aan de RUG.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:01 |
Meer nieuws
-
24 maart 2025
RUG 28e in World’s Most International Universities 2025 ranglijst
De Rijksuniversiteit Groningen is door Times Higher Education gerangschikt op de 28e plek in de World’s Most International Universities 2025 ranglijst. Daarmee laat de RUG instellingen als MIT en Harvard achter zich. De 28e plek betekent een stijging...
-
17 maart 2025
Liekuut | De hoge prijs van conflicten
Volgens Carsten de Dreu, hoogleraar Fundamenten van samenwerking en sociale organisatie bij de Rijksuniversiteit Groningen, is er veel te leren over conflicten.
-
10 maart 2025
Wetenschap Werkt | Hogere cijfers door slim te stampen
Van Rijn ontwikkelde een online tool die leerlingen in staat stelt beter en efficiënter te leren. Geleerde kennis blijft daarnaast langer hangen en er worden hogere cijfers gehaald.