Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Mapping of asthma susceptibility in recombinant congenic mouse strains

04 april 2012

Promotie: dhr. B.I.A. Piavaux, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Mapping of asthma susceptibility in recombinant congenic mouse strains

Promotor(s): prof.dr. A.J.M. van Oosterhout

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuw kandidaat-gen voor astma geïdentificeerd

Astma is een longziekte waarbij patiënten kortademigheid en hyperreactiviteit van de luchtwegen ontwikkelen. Onderzoek heeft uitgewezen dat genetische aanleg een belangrijke rol speelt in astma.

Promovendus Benoit Piavaux verrichtte onderzoek naar de genetische achtergrond van astma. Hiertoe bracht hij gevoeligheidsgenen op chromosoom 17 in een muismodel in kaart. Hij identificeerde drie interessante loci. Twee hiervan, het MHC locus en pla2g7, werden al eerder in verband gebracht met astma in de mens. De experimenten tonen aan dat de rol van deze loci met de gebruikte muismodellen verder onderzocht kan worden. Ook toont Piavaux aan dat het gebruikte diermodel genetische data kan genereren die voor de mens relevant zijn. Een laatste gen, Apobec-2, werd niet eerder in verband gebracht met astma en is dus een nieuw kandidaat-gen. Moleculair biologisch onderzoek zal dat nader moeten uitwijzen.

Benoit Piavaux (België, 1976) studeerde biotechnologie te Brussel en Gent. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Longziekten van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd mede gefinancierd door het Nederlands Astma Fonds en Stichting Astma Bestrijding.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:59