‘Lezen voor de lijst’ uitgebreid naar vmbo en onderbouw havo-vwo
De website Lezen voor de lijst , ontwikkeld door de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen, is een succes met bijna twee miljoen pageviews sinds de lancering eind vorig jaar. Gezien de belangstelling bij docenten en leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs hebben Stichting Lezen en Bibliotheek.nl besloten om de website vanaf 15 oktober uit te breiden naar vmbo en onderbouw havo-vwo. Vergelijkbare lijsten voor de moderne vreemde talen en het Fries zijn in voorbereiding.
De website helpt leerlingen bij het vinden van een boek dat past bij hun leesniveau. Zo kunnen zij al vanaf de onderbouw werken aan een goede leeslijst en zelf zien welke literaire ontwikkeling ze tussen 12 en 19 jaar doormaken. Hiervoor zijn zes leesniveaus opgesteld, elke leerling kiest het boek dat bij haar of zijn niveau past. Het werken met Lezen voor de lijst daagt leerlingen uit en helpt ze op te klimmen naar hogere leesniveaus. De niveaus zijn gebaseerd op onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen naar de literaire ontwikkeling van adolescenten in het voortgezet onderwijs. Dit onderzoek strekt zich inmiddels uit naar diverse landen in Europa (www.literaryframework.eu).
Lees- en taalontwikkeling
Lezen voor de lijst is bedoeld voor leerlingen, docenten, ouders en bibliotheekmedewerkers. De site geeft advies bij de keuze en verwerking van de boeken die leerlingen voor hun leeslijst willen lezen. Hiermee wil de site niet alleen het lezen van fictie en literatuur bij jongeren stimuleren maar ook hun taalontwikkeling bevorderen. Uit onderzoek naar taalontwikkeling blijkt dat het lezen van boeken kan worden gezien als motor van zowel lees- als taalontwikkeling van jongeren.
Noot voor de pers
Contact: dr. Theo Witte, Lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen, tel. 050-363 6191, e-mail: t.c.h.witte rug.nl
Laatst gewijzigd: | 12 maart 2020 21:53 |
Meer nieuws
-
26 november 2024
De angst om te eten
Renate Neimeijer doet onderzoek naar eetstoornissen bij kinderen en jongeren. Haar lopende onderzoek richt zich op de vermijdende en restrictieve voedselinname stoornis ARFID.
-
05 november 2024
Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?
Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...
-
10 september 2024
Steeds weer de verkeerde
Julie Karsten onderzoekt hoe ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag de online partnerkeuze van jongeren beïnvloeden. Ze richt zich vooral op de vraag of mensen die eerder ‘dader’ of ‘slachtoffer’ zijn geweest elkaar opzoeken. Door deze...