Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Microglia phenotypes, in CNS plasticity and regeneration

23 februari 2011

Promotie: mw. M. Olah, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Microglia phenotypes, in CNS plasticity and regeneration

Promotor(s): prof.dr. H.W.G.M. Boddeke

Faculteit: Medische Wetenschappen

Verschillende fenotypes en functies van microglia bij weefselherstel in hersenen

Microglia spelen een belangrijke rol bij het onderhoud en de verzorging van de hersenen, waarbij verschillende fenotypes voorkomen in gezond, ziek of beschadigd hersenweefsel. In een experimenteel model voor multiple sclerose heeft onderzoeker Marta Olah van het UMCG het fenotype van microglia bepaald om inzicht te krijgen in hun rol bij de neuroimmunologie en regeneratieve geneeskunde.

Microglia zijn de lokale immuuncellen van het centrale zenuwstelsel die hun omgeving nauwgezet op infectie en mogelijke schade controleren. Microglia hebben in gezond, ziek of beschadigd hersenweefsel een verschillend fenotype. Door neuronale infectie of schade worden microglia geactiveerd, waardoor hun fenotype verandert. Olah onderzocht de betekenis van diverse microglia fenotypes bij plasticiteit en regeneratie van hersenweefsel. Ook ontwikkelde ze een protocol om microglia uit humaan post-mortem hersenweefsel te isoleren voor verder onderzoek.

Marta Olah (Hongarije, 1979) studeerde neurobiologie aan de Eotvos Lorand University in Budapest, Hongarije. Zij verrichte haar promotieonderzoek bij de Afdeling Neurowetenschappen, Sectie Medische Fysiologie, van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door de Stichting MS Research. Na haar promotie gaat Olah werken als PostDoc Research Fellow in het Brigham and Women’s Hospital in Boston, VS.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:10