Ouders betrekken in de residentiële jeugdzorg. Een onderzoek naar inhoud en uitkomsten van contextgerichte hulpverlening
Promotie: mw. E.M.W. Geurts, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Ouders betrekken in de residentiële jeugdzorg. Een onderzoek naar inhoud en uitkomsten van contextgerichte hulpverlening
Promotor(s): prof.dr. E.J. Knorth
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Contact: Esther Geurts, tel. 030-2306414 ma, do en vr; e-mail: esther.geurts nji.nl, tel. 010-2907305 (di en wo), e-mail: e.geurts stekjeugdhulp.nl
Tel. 06-15185117 (privé)
Ouders tevredener met meer gezinsgerichte residentiële jeugdzorg
In de residentiële jeugdzorg is de afgelopen decennia een verschuiving op gang gekomen van een kindgerichte naar een gezinsgerichte benadering van de hulpverlening. Gezinsgerichte residentiële hulp richt zich zowel op het kind als op de ouders en het gezin. Om te kijken of dit ten goede komt aan de behaalde hulpverleningsresultaten, deed orthopedagoge Esther Geurts onderzoek bij twee groepen residentieel opgenomen jeugdigen (tussen 6-18 jaar) met gedrags- en opvoedingsproblemen. De ene groep ontving een experimenteel hulpaanbod, genaamd ‘Jeugdzorg in Context’ (JIC), waarin veel aandacht wordt geschonken aan het betrekken van ouders en gezin bij de hulpverlening. De andere groep ontving de gangbare zorg zonder deze specifieke aandacht. Overeenkomende kenmerken van de jeugdigen in beide groepen waren de disharmonische gezinsverhoudingen, de aanzienlijke tot zeer ernstige gedrags- en opvoedingsproblemen en hun beperkte sociale netwerk.
Geurts concludeert dat bij het ouder- en gezinsgerichte programma JIC de gezinsgerichte hulpdoelen vaker worden gerealiseerd, het verblijf vaker volgens plan wordt beëindigd en de ervaren effectiviteit en tevredenheid gunstiger is. Jeugdigen met het gezinsgerichte hulpaanbod doen het na afloop van de hulpverlening iets beter wat betreft algemeen gedragsmatig functioneren. Daarentegen doen jeugdigen die het gangbare hulpaanbod hebben ontvangen het iets beter wat betreft internaliserend probleemgedrag (problemen met het ervaren, verwerken of uiten van gevoelens zoals angst, verdriet of boosheid).
Esther Geurts (Heerlen, 1977) studeerde orthopedagogiek in Leiden. Ze voerde haar onderzoek uit bij twaalf residentiële groepen in Rotterdam en Midden-Holland die deel uitmaken van STEK Jeugdhulp,waar zij als gezinshulpverlener werkt. Daarnaast werkt ze parttime bij het Nederlands Jeugdinstituut in Utrecht. Het onderzoek werd mede gefinancierd door de provincie Zuid-Holland en de Stadsregio Rotterdam.
Haar proefschrift verschijnt als handelsuitgave bij uitgeverij Garant: www.garant-uitgevers.nl.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:13 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...