'Open-boektoetsen zijn de toekomst'
Open-boektoetsen te makkelijk? Studenten leren er op de lange termijn juist meer van. Dat zegt Marjolein Heijne-Penninga, die op 8 december 2010 promoveert op een onderzoek naar dit onderwerp.
Heijne-Penninga vergeleek open-boektoetsen en gesloten-boektoetsen in een groot onderzoek onder Groningse studenten geneeskunde. Ze ontdekte dat open-boektoetsen de studenten uiteindelijk meer grip geven op de stof, omdat ze hen dwingen om zelf verbanden te leggen. Als iemand later iets opdiept uit zijn geheugen komen al die verbanden naar boven, en niet alleen dat ene losse feitje. Open-boektoetsen maken kennisverwerving en -gebruik dus efficiënter.
Het effect van open-boektoetsen geldt wel alleen voor de lange termijn. Heijne-Penninga laat zien dat studenten in de eerste drie jaar van hun studie juist beter presteren met ‘stampen’ voor gesloten-boektoetsen. Dat komt omdat ze dan het grote plaatje nog niet zien. Pas later valt alles op zijn plek.
Het UMCG is de enige medische universiteit in Nederland die structureel open-boektoetsen afneemt, vanaf het eerste jaar. Heijne-Penninga vindt dat meer universiteiten dit voorbeeld moeten volgen. Er zit zelfs niets anders op, zegt ze. “Er komt steeds meer kennis, je kunt niet verwachten dat een student dat allemaal onthoudt. Dat is ook niet wenselijk, want de kennis verandert voortdurend. Open-boektoetsen zijn de toekomst.”
Diep leren
Open-boektoetsen zetten studenten volgens de theorie aan tot ‘diep leren’. Ze krijgen inzicht in de stof door samenvattingen te maken en andere literatuur te raadplegen. Heijne-Penninga ontdekte dat dat er bij de Groningse studenten nogal eens bij inschiet. Volgens haar is dat simpel te verklaren: de open-boektentamens duren te lang. Dat maakt studenten lui. Ze weten dat ze genoeg tijd hebben om tijdens het tentamen alles op te zoeken.
Een andere uitkomst van het onderzoek van Heijne-Penninga is dat open-boektoetsen even moeilijk zijn als gesloten-boektoetsen. Ook is de kwaliteit vergelijkbaar.
Curriculum vitae
Marjolein Heijne-Penninga (Terheijden, 1980) is onderwijsconsulent bij het Onderwijsinstituut van de RUG/UMCG. Ze deed haar promotieonderzoek bij het Centrum voor Innovatie en Onderzoek van Medisch Onderwijs (CIOMO) van het UMCG en binnen de onderzoeksschool SHARE. De titel van haar proefschrift is ‘Open-book tests assessed: quality, learning behaviour, test time and performance’. Promotie: 8 december 2010
Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichting van het UMCG, bereikbaar op telefoonnummer (050) 361 22 00
Laatst gewijzigd: | 12 maart 2020 21:56 |
Meer nieuws
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
21 mei 2024
Uitslag universitaire verkiezingen 2024
De stemmen zijn geteld en de uitslag van de universitaire verkiezingen is binnen!