Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Enhancing mental health literacy in secondary education: development and evaluation of a school-based approach

Promotie:J.M. (Janne) Tullius
Wanneer:18 november 2024
Aanvang:12:45
Promotors:dr. A.F. (Andrea) de Winter, prof. dr. S.A. (Menno) Reijneveld
Copromotor:dr. B.J.M. (Bas) Geboers
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Enhancing mental health literacy in secondary education:
development and evaluation of a school-based approach

Verbetering van de geestelijke gezondheidsvaardigheden in het voortgezet onderwijs: ontwikkeling en evaluatie van een schoolgerichte aanpak

Veel adolescenten hebben beperkte mentale gezondheidsvaardigheden, wat betekent dat ze niet over de nodige kennis en vaardigheden beschikken om hun positieve mentale gezondheid te behouden, om te gaan met stress en indien nodig passende hulp te zoeken. Evenzo voelen de vertrouwde volwassenen in hun leven, zoals onderwijsprofessionals, zich vaak onvoldoende opgeleid om adolescenten te ondersteunen bij het aanpakken, voorkomen en beheersen van mentale gezondheidsproblemen. Om deze uitdagingen aan te pakken, omvat dit proefschrift van Janne Tullius de systematische ontwikkeling en evaluatie van een schoolgebaseerde strategie voor mentale gezondheidsvaardigheden voor adolescenten en onderwijsprofessionals.

Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd. Zo is er een kwalitatief onderzoek gedaan naar de behoeften en perspectieven van adolescenten en onderwijsprofessionals. Daarnaast werd een instrument vertaald en geëvalueerd voor het meten van de mentale gezondheidsvaardigheden van adolescenten. Tot slot is een bestaande interventie, LEARN-NL, aangepast voor de Nederlandse context. Uit deze onderzoeken bleek dat de mentale gezondheidsvaardigheden van zowel adolescenten als onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs moet worden verbeterd, en dat de LEARN-NL-interventie de potentie heeft om de kennis en vaardigheden van onderwijsprofessionals te verbeteren.

Het proefschrift benadrukt de noodzaak om mentale gezondheidsvaardigheden in het voortgezet onderwijs aan te pakken, door zowel leerlingen als onderwijsprofessionals uit te rusten met de nodige vaardigheden om mentale gezondheidsproblemen bij adolescenten te voorkomen en te beheersen. Voortdurende implementatie en onderzoek naar strategieën die de vaardigheden op het gebied van mentale gezondheid verbeteren, is nodig om het grote potentieel van deze strategieën voor het verbeteren van het welzijn van toekomstige generaties te realiseren.