Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Getting noncooperative agents to cooperate

Invloed van gebruikers op technische systemen

Moderne technische systemen zijn sterk verweven met hun gebruikers. Daardoor zijn de prestaties van deze systemen sterk afhankelijk van het gedrag van die gebruiker. Ongecoördineerd gebruikersgedrag kan de algemene prestaties verslechteren en ongewenste uitkomsten met zich meebrengen. Om dit probleem aan te pakken, bestudeerde Mehran Shakarami het probleem van het ontwerpen van geschikte interventies die zorgen voor coördinatie tussen niet-coöperatieve agenten/spelers. Hij onderzocht de ontwikkeling van geschikte interventies in verschillende setups en stelt mechanismen voor die een gewenst resultaat bereiken.

Het eerste deel van het promotieonderzoek richt zich op het veranderen van het aggregatieve gedrag van niet-coöperatieve ‘prijsnemende agenten’ in de richting van een gewenst stationair of tijdelijk gedrag. Shakarami pakte dit probleem aan door een nudge framework te introduceren, waarbij een systeemregulator het gedrag van de agenten verandert door een prijsvoorspellingssignaal te geven. In het tweede deel van het proefschrift richtte hij zich op het ontwerpen van interventiemechanismen die de acties van niet-coöperatieve spelers in netwerkspellen naar het sociale optimum sturen. Hij onderzocht verschillende gevallen op basis van de kennis van de systeemregulator over het spel en de beperkingen op de acties en interventies.

Het derde deel van het onderzoek van Shakarami behandelde het probleem van het zoeken naar Nash-evenwicht in aggregatieve spelen. Hij ontwikkelde een gedistribueerd algoritme waarbij de spelers communiceren met hun naburige spelers. De robuustheid en privacybehoudende eigenschappen van het algoritme zijn daarbij ook geanalyseerd.

Mehran Shakarami verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Smart Manufacturing Systems van het Engineering and Technology institute Groningen (ENTEG) met financiering via een beurs van de RUG.