Over ons Actueel Evenementen Promoties

Glucocorticoid treatment

Clinical consequences and effects on the HPA axis
Promotie:Mw. A. (Annet) Vulto
Wanneer:19 oktober 2022
Aanvang:16:15
Promotors:dr. A. van Beek, prof. dr. S.J.L. (Stephan) Bakker
Copromotor:dr. M.N. (Michiel) Kerstens
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Glucocorticoid treatment

Activiteit van de hypothalamus-hypofyse-bijnier-as onderzocht

Het centrale systeem in het lichaam dat reageert op stress is de zogenoemde hypothalamus-hypofyse-bijnier-as (HPA-as). Veranderingen in deze HPA-as kunnen een groot effect hebben op het lichaam. Daarom onderzocht Vulto in dit proefschrift wat de restfunctie van de HPA-as is als deze is uitgevallen door ziekte of door medicatie die de functie van de HPA-as onderdrukt.

Een hormoon dat een belangrijke rol speelt in de HPA-as is cortisol, dat in de bijnier wordt geproduceerd bij verschillende vormen van stress. In het lichaam is ook een niet-geactiveerde vorm van cortisol te vinden, genaamd cortison. Voor haar onderzoek keek Vulto naar beide hormonen en hun afbraakproducten in urine, en vond dat de uitscheiding hiervan een goede maat was voor de activiteit van de HPA-as.

Verder onderzocht Vulto de functie van de HPA-as bij patiënten met bijnierschorsinsufficiëntie, bij patiënten die prednison gebruiken en bij patiënten die prednison aan het afbouwen zijn. Hieruit bleek dat de reactie van de HPA-as per patiënt erg kan verschillen. Het verschilt ook hoe snel de as zich na het gebruik van medicatie weer herstelt. Tot slot ontwierp Vulto ook een nieuwe studie om het effect van prednisolon en dexamethason in patiënten te vergelijken en het effect op het lichaam beter te begrijpen.

Curriculum Vitae Annet Vulto

De titel van het proefschrift luidt: “Glucocorticoid treatment - Clinical consequences and effects on the HPA axis.” Annet Vulto (1995) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek bij het GUIDE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Vanaf april 2023 is ze werkzaam als ANIOS bij de crisisdienst van de GGZ Friesland.