Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:P.C. (Petra) Vinke
Wanneer:02 november 2020
Aanvang:12:45
Promotors:dr. ir. E. (Eva) Corpeleijn, G.J. (Gerjan) Navis, prof. dr. D. Kromhout
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
A life course perspective on diet quality and healthy ageing

Een levensloopperspectief op voedingskwaliteit en gezond ouder worden

Dat een gezond voedingspatroon kan bijdragen aan gezond ouder worden, is bij velen bekend. Maar hoe meet je hoe gezond een voedingspatroon is, en hoe beïnvloedt dit het gezond ouder worden? In haar proefschrift beschreef Vinke de ontwikkeling van de Lifelines Diet Score. Deze score is gebaseerd op het wetenschappelijke bewijs dat hoort bij de Nederlandse Richtlijnen Goede Voeding 2015, en meet de kwaliteit van het voedingspatroon. Zowel kinderen als volwassenen met een betere score bleken gezonder oud te worden. Zij kwamen bijvoorbeeld minder aan, hoewel dit verband vooral sterk was in kinderen en jongvolwassenen. Dit laat zien dat voedingsinterventies voor de preventie van gewichtstoename zich het beste kunnen richten op deze jongere generaties.

Daarnaast werd voor volwassenen met een gezonde voeding een lager risico voor diabetes type 2 gevonden. Dit voordeel van gezonde voeding bleek echter voor volwassenen met een lagere sociaaleconomische achtergrond kleiner te zijn. Mogelijk kwam dit doordat bij hen meer andere risicofactoren voor diabetes aanwezig bleven. Voor het merendeel van de volwassenen bleek een gezonde voeding ook samen te hangen met een lager risico op vroegtijdig overlijden. Alleen voor ouderen met meerdere chronische ziekten, zoals een combinatie van diabetes en hart- en vaatziekten, was dit verband onduidelijk. Voor deze groep is de voedingsbehoefte mogelijk veranderd, wat vraagt om gerichtere voedingsrichtlijnen.

Samenvattend is het nooit te laat om gezond te gaan eten, en hiermee het gezond ouder worden te stimuleren. De gezondheidsuitkomst die het sterkst beïnvloed wordt door deze gezonde voeding, zal echter per levensfase verschillen.

CV

Petra Vinke (1992) studeerde Biomedische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna begon zij met haar promotieonderzoek bij de afdeling Epidemiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Na haar promotie blijft zij in het UMCG werken als postdoctoraal onderzoeker bij de afdeling Epidemiologie. De titel van haar proefschrift luidt: A life course perspective on diet quality and healthy ageing.