Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. W.G. (Wouter) van Nimwegen
Wanneer:21 oktober 2019
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. H.J.A. (Henny) Meijer, prof. dr. G.M. (Gerry) Raghoebar, prof. dr. A. (Arjan) Vissink
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Dental implant treatment strategies for failing and missing teeth
in the maxillary aesthetic region

Analyse van verschillende technieken om tanden in de esthetische zone te vervangen door implantaat gedragen kronen

Voor tandartsen is het vervangen van tanden in de esthetische zone, het zichtbare deel van de tanden in de mond, een complexe behandeling. Er worden hoge eisen gesteld aan de implantaten in dit gebied. In dit proefschrift onderzocht Van Nimwegen verschillende behandelingsmethoden voor het vervangen van tanden in de esthetische zone. Allereerst keek hij naar patiënten waarbij één tand vervangen was. Bij vrijwel al deze patiënten bleken hun implantaten goed te werken, en waren de onderzochte implantaten na vier jaar nog functioneel en esthetisch aantrekkelijk. Ook bleek het botverlies rondom de implantaten minimaal en waren de weefsels rondom de implantaten gezond. De patiënten die toch last hadden van terugtrekkend tandvlees rond het implantaat kunnen volgens het onderzoek een bindweefseltransplantaat overwegen.

Daarnaast bekeek Van Nimwegen ook manieren om twee naast elkaar gelegen tanden in de esthetische zone te vervangen. Deze vervanging is nog ingewikkelder omdat het kaakbot en tandvlees tussen twee implantaten minder stabiel is dan bij een enkelvoudig implantaat. Van Nimwegen deed onderzoek naar verschillende manieren om twee tanden te vervangen door twee afzonderlijke implantaat gedragen kronen of twee kronen die door één implantaat werden ondersteund.  Ook stelde van Nimwegen een behandelingsprotocol op om bij het plaatsen van twee naast elkaar gelegen implantaten makkelijker te kunnen kiezen tussen verschillende chirurgische ingrepen.

Curriculum Vitae

Wouter van Nimwegen (1989) studeerde Tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan het Kolff Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is hij werkzaam als tandarts bij verschillende praktijken. De titel van zijn proefschrift luidt: “Dental implant treatment strategies for failing and missing teeth in the maxillary aesthetic region”.