Unraveling the complexities of enacting change in undergraduate medical curricula
Promotie: | dr. F. (Floor) Velthuis |
Wanneer: | 04 november 2019 |
Aanvang: | 12:45 |
Promotor: | prof. dr. A.D.C. (Debbie) Jaarsma |
Copromotors: | dr. E. Helmich, dr. H. (Hanke) Dekker |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Medische Wetenschappen / UMCG |
Curriculumveranderingen in de opleiding Geneeskunde: de complexiteit van het invoeren van verandering
Bij Geneeskunde-opleidingen is het gebruikelijk geworden om het onderwijs elke decennium aanzienlijk te herzien. Deze curriculumveranderingen zijn intensieve processen die veel vragen van een zeer groot aantal betrokkenen. Geneigd wordt om veel aandacht te besteden aan de inhoudelijke en onderwijskundige aspecten van een curriculum. De organisatieprocessen die het curriculum moeten helpen verwezenlijken, krijgen echter vaak minder aandacht. Om toekomstige veranderingsprocessen te ondersteunen, richt Velthuis zich in haar proefschrift daarom op het beter inzicht krijgen in het tot stand brengen van curriculumveranderingen in de opleiding Geneeskunde. De rol van veranderleiders, onderwijskundigen, besluitvorming en context zijn daarbij onderzocht.
Haar bevindingen laten zien dat curriculumveranderingsprocessen bij Geneeskunde als zeer complex en uitdagend worden ervaren door veranderleiders, waarbij het betrekken van grote, diverse groepen stakeholders een belangrijk onderdeel vormt. Eén van deze stakeholders, de onderwijskundigen, lijkt niet overal even optimaal betrokken te zijn bij curriculumveranderingsprocessen, wat ongunstig is in het licht van het benutten van beschikbare mensen en middelen. Eveneens heeft de manier waarop besluitvorming op docentniveau is vormgegeven, invloed op hoe het veranderproces verloopt en hoe goed het lukt om gewenste veranderingen te bereiken. Daarnaast lijkt bewustzijn van verschillen in organisatiecontexten van belang te zijn bij het implementeren van (transnationale) onderwijsveranderingen.
Curriculumveranderingsprocessen zijn de gedeelde verantwoordelijkheid van verschillende betrokkenen en niet alleen van één leidende persoon. De nadruk zou daarom meer moeten liggen op de vorming van teams in de organisatie. Ook zouden de mogelijkheden van een drievoudig leiderschapsteam onderzocht kunnen worden, waarin expertise is ondergebracht op het gebied van medische inhoud, onderwijskunde en organisatieprocessen.
CV Floor Velthuis
Floor Velthuis (1988) studeerde Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen (bachelor) en de Universiteit van Utrecht (master Sociale Psychologie). Daarna was zij werkzaam als onderwijsconsulent bij het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Haar promotieonderzoek vond plaats bij CEDAR (Center for Education Development and Research in Health Professions), in het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: “Unraveling the complexities of enacting change in undergraduate medical curricula”.