Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Effectiveness of social skills training for children with autism spectrum disorder

Promotie:Mw. V. (Vera) Dekker
Wanneer:17 december 2021
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. P.J. (Pieter) Hoekstra, prof. dr. M.H. (Maaike) Nauta
Copromotor:A.A. de Bildt
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Effectiveness of social skills training for children with autism
spectrum disorder

Effect van socialevaardigheidstrainingen voor kinderen met een autismespectrumstoornis

Kinderen met een autismespectrumstoornis hebben vaak beperkingen in de sociale communicatie en interactie met andere mensen. Om de kinderen hierbij te helpen en deze vaardigheden te verbeteren, zetten hun behandelaren vaak socialevaardigheidstrainingen in. De effectiviteit van deze trainingen is echter nog niet bewezen. Daarom onderzocht Dekker in dit proefschrift hoe effectief de trainingen zijn (op korte en lange termijn) en of het betrekken van ouders en leerkrachten bij de training een meerwaarde had.

Het onderzoek werd gedaan onder 122 kinderen met een autismespectrumstoornis van 9 tot 12 jaar oud. De kinderen die de training kregen, bleken sterker vooruit te gaan in hun sociale vaardigheden dan kinderen met alleen reguliere zorg, maar die vooruitgang was wel bescheiden. De groep die vooruit ging bleek met name uit jongere kinderen te bestaan die verbaal sterker waren en minder angstig, en hun ouders rapporteerden dat ze voor de training minder moeite hadden met de sociale vaardigheden die daar aan bod kwamen.

Het betrekken van ouders en leerkracht bij de training bleek volgens de rapportage van ouders geen significante verbetering in de effectiviteit van de training te veroorzaken. De leerkrachten rapporteerden wel een grotere vooruitgang wanneer kinderen de training met extra ouder- en leerkrachtbetrokkenheid hadden gevolgd. In de periode na de training (met en zonder ouders en leerkrachten) gingen kinderen niet verder vooruit. Het effect van de training lijkt dus niet door te werken na afloop van de training. 

Curriculum Vitae

Vera Dekker (1986) studeerde Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Psychiatrie van het BCN-BRAIN instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als psycholoog bij Molendrift. De titel van haar proefschrift luidt: “Effectiveness of social skills training for children with autism spectrum disorder.”