Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Unravelling the learning of patient-centeredness

An Understanding of Learning Patient-Centeredness in Medical Education
Promotie:Mw. C.T.M. (Christel Theodora Maria) Grau Canet
Wanneer:05 februari 2025
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. A.D.C. (Debbie) Jaarsma
Copromotors:dr. A.D. Diemers, dr. E. de Groot
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Unravelling the learning of patient-centeredness

Het ontrafelen van de leer van patiëntgerichtheid

Het belang van patiëntgerichte zorg wordt erkend in de hedendaagse geneeskunde. De implementatie ervan in de dagelijkse gezondheidszorg en het onderwijzen van patiëntgerichtheid in de studie geneeskunde blijft echter een uitdaging.

In dit proefschrift van Christel Grau Canet ontrafelen we hoe studenten patiëntgerichtheid leren. We zijn op zoek gegaan naar de mechanismen, die leiden tot het leren van patiëntgerichtheid. Daarvoor hebben we verschillende onderzoeksmethoden gebruikt.  Allereerst beschrijven we twee realist reviews, waarin onderwijsinterventies geanalyseerd zijn, die gericht zijn op het leren van patiëntgerichtheid door interactie met respectievelijk echte patiënten en simulatie/gestandaardiseerde patiënten.

In de daaropvolgende hoofdstukken analyseren we een longitudinale onderwijsinterventie waarin studenten patiënten volgen ter bevordering van patiëntgerichtheid. Onze focus waren de leermechanismen die een rol spelen bij het leren van patiëntgerichtheid (realist evaluatie), welke thema’s rond dit concept te identificeren zijn in datgene wat studenten opschrijven in dagboeken (thematische analyse)  en hoe studenten patiëntgerichtheid conceptualiseren (discourse analyse). 

We concluderen dat echte patiënten, simulatie/gestandaardiseerde patiënten en de studenten, ieder in een bepaalde rol, de leercontext kunnen veranderen. Daardoor kunnen verschillende leermechanismen opgeroepen worden. De thematische analyse liet zien dat studenten vooral denken aan de grondbeginselen van patiëntgerichtheid, waarbij het zicht op de volle breedte van het concept ontbreekt. Zij spreken over patiëntgerichtheid in termen van dilemma’s die zij hierbij tegenkomen en in de mate van het belang dat zij aan patiëntgerichte zorg hechten. Met  onze inzichten, kunnen opleiders en onderwijskundigen context-specifieke interventies ontwerpen en verfijningen in medische onderwijsprogramma's aanbrengen om patiëntgerichtheid daadwerkelijk te bevorderen.