Over ons Actueel Evenementen Promoties

Paediatric bone conduction hearing solutions

Past, present and the future in a tertiary paediatric setting
Promotie:Dhr. M.S. (Max) Osborne
Wanneer:05 juni 2024
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. M.K.S. (Myrthe) Hol, prof. dr. C.W.R.J. Cremers
Copromotor:dr. A.L. McDermott
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Paediatric bone conduction hearing solutions

Beengeleidingshooroplossingen voor kinderen

Het deels implanteerbare Beengeleiding Hoortoestel (BCHD) werd al in 1988 voor het eerst toegepast in het Birmingham Children's Hospital (U.K.). Sindsdien is zo in de afgelopen 36 jaar in dit ziekenhuis een van de grootste series geïmplanteerde pediatrische patiënten met deze BAHD-behandeling in het Verenigd Koningrijk  (U.K.) opgebouwd.

Deze studie van Max Osborne richt zich op het evalueren van de klinische betekenis en de klinische uitkomsten van de introductie van een wijdere te implanteren nieuwe titanium schroef voor de fixatie van een BAHD bij kinderen. Deze uitkomsten worden vergeleken met uitkomsten verkregen uit eerdere vergelijkbare series, verkregen bij kinderen geïmplanteerd met eerder voor hetzelfde doel gebruikte smallere titanium BAHD  implantaten.

Vervolgens worden de uitkomsten onderzocht en beschreven voor de toepassing van een nieuwer titanium implantaat met een wat ruwer oppervlak. Dat wat ruwere oppervlak -  een oppervlakte modulatie - werd aangebracht met behulp van een laser. Dit onderzoek keek naar de overlevingspercentages van geïmplanteerde schroeven en de resultaten van een Resonantie Frequentie Analyse (RFA) bij kinderen in het algemeen en specifiek bij kinderen met trisomie 21.

De uitkomsten van gegevens van deze nieuwe serie patiënten, die geïmplanteerd werden met de nieuwere titanium implantaten, zijn vergeleken met eerdere uitkomsten. Deze eerdere serie patiënten waren al geïmplanteerd met een oudere versie van hetzelfde type titanium implantaat (BAHD) in hetzelfde kinderziekenhuis. Hierdoor kon duidelijk worden aangetoond hoe veel beter de resultaten zijn met het nieuwe ontwerp van dit titanium implantaat voor gebruik bij kinderen.

Daarnaast is onderzocht of een Resonantie Frequentie Analyse (RFA) nuttig is als opvolgmethode. Hiermee kan men vroegtijdig voorspellen of een titanium implantaat bij kinderen los gaat raken.Dit leidde tot een evaluatie van de bruikbaarheid van Resonantie Frequentie Analyse in de klinische praktijk.

Tot slot wordt in dit proefschrift de betekenis geanalyseerd van een nieuw type adhaesief gefixeerd beengeleiding hoortoestel (ADHEAR) bij kinderen, eerst bij zijn introductie in 2015 en later opnieuw in 2019. De audiologische uitkomsten zijn bestudeerd als ook de uitkomsten van kwaliteit van leven. Deze lange termijnstudie bij kinderen maakt het mogelijk  een uitspraak te doen over de geschiktheid en toepasbaarheid van deze nieuwe vorm van een nieuw begeleidinghoortoestel bij kinderen. Er zijn nu gegevens over huidcomplicaties bij kinderen, inzichten in de beperkingen van deze methode, en informatie over hoe vaak en wanneer er wordt overgestapt naar meer invasieve BAHD-systemen bij kinderen.