Over ons Actueel Evenementen Promoties

Relationships between mobile genetic elements, antimicrobial resistance, and virulence in clinically relevant Acinetobacter baumannii isolates

Promotie:Dhr. R. (Rodrigo) Pimenta de Oliveira Monteiro
Wanneer:27 september 2024
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. J.M. (Jan Maarten) van Dijl, prof. dr. J. Azeredo
Copromotor:dr. D. Bathoorn
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Relationships between mobile genetic elements, antimicrobial
resistance, and virulence in clinically relevant Acinetobacter
baumannii isolates

Acinetobacter baumannii

Acinetobacter baumannii is een bacterie, die levensbedreigende infecties veroorzaakt bij immuungecompromitteerde patiënten die langdurig in een ziekenhuis verblijven. Om ziekte te veroorzaken, maakt deze bacterie gebruik van verschillende virulentiefactoren, waaronder zogenaamde buitenmembraanblaasjes (OMV's), die van het celomhulsel afgesplitst worden. Helaas zijn infecties veroorzaakt door Acinetobacter baumannii zeer moeilijk te behandelen, doordat de bacterie gemakkelijk resistentie tegen meerdere antibiotica kan verwerven. Daarom beschouwt de Wereldgezondheidsorganisatie het als een topprioriteit om nieuwe antibiotica tegen Acinetobacter baumannii te ontwikkelen.

Om dit doel te bereiken is een beter begrip van de mechanismen die Acinetobacter baumannii gebruikt om resistent te worden noodzakelijk. Met name mobiele genetische elementen (MGE's), zoals profagen en plasmiden, en OMV's kunnen de uitwisseling van genetisch materiaal tussen bacteriën bevorderen. Daarom was het promotieonderzoek in dit proefschrift Rodrigo Pimenta de Oliveira Monteiro erop gericht om te begrijpen hoe deze verschillende factoren de antimicrobiële resistentie en virulentie van A. baumannii beïnvloeden.

Ten eerste werd een nieuwe methode ontwikkeld waarmee profagen, in gesequencede Acinetobacter baumannii genomen, automatisch geanalyseerd kunnen worden. Vervolgens werd de zogenaamde SOS-stressreactie van Acinetobacter baumannii bestudeerd om te begrijpen hoe deze reactie zowel de inductie van profagen als van virulentie stimuleert. Tenslotte werden de profagen en plasmiden van drie nieuwe, extreem resistente, Acinetobacter baumannii isolaten afkomstig van een ziekenhuisuitbraak gekarakteriseerd.

Tezamen bieden de verkregen resultaten nieuwe inzichten in hoe MGE's en OMV’s het ontstaan van extreem resistente en virulente Acinetobacter baumannii varianten teweeg brengen. Een opmerkelijke waarneming was dat OMV's van Acinetobacter baumannii enzymen kunnen bevatten die antibiotica die als laatste redmiddel dienen, zogenaamde carbapenems, effectief afbreken.