Consumer participation in energy markets amidst government regulation, retailer actions and peer influence
Promotie: | H. (Hester) Huisman |
Wanneer: | 27 maart 2025 |
Aanvang: | 16:15 |
Promotors: | prof. dr. J.E. (Jaap) Wieringa, prof. dr. M. (Machiel) Mulder |
Copromotor: | dr. E. (Evert) de Haan |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Economie en Bedrijfskunde |

Consumentenparticipatie in energiemarkten te midden van overheidsregulering, acties van detailhandelaars en invloed van collega'sRegulering om energiemarkten transparanter te maken voor consumenten wordt deels geneutraliseerd door inspanningen van energieleveranciers. Daarnaast verloopt de adoptie van zonnepanelen onder huishoudens volgens een cluster-effect: huishoudens worden gestimuleerd om zonnepanelen te installeren wanneer hun buren dat ook doen. Dat concludeert Hester Huisman in haar proefschrift.
Huismans proefschrift gaat over de dynamische effecten van overheidsregulering, acties van energieleveranciers en sociale invloeden op consumentenparticipatie in de retail-energiemarkt. Consumenten kunnen actief deelnemen aan deze markten door onder andere energieleveranciers te vergelijken, over te stappen of zelf elektriciteit op te wekken met zonnepanelen. Terwijl eerder onderzoek zich vooral richtte op de directe invloed van deze spelers, analyseert Huisman de complexe interacties die consumentenparticipatie beïnvloeden.
In het specifiek onderzoekt Huisman de wisselwerking tussen retentiestrategieën van energieleveranciers en transparantiebeleid van toezichthouders. Hoewel retentieacties van leveranciers het overstappen kunnen ontmoedigen, bevorderen ze tegelijkertijd andere vormen van participatie, zoals het zoeken naar informatie of het overwegen van een overstap, en dragen ze zo bij aan reguleringsdoelstellingen. Bovendien kunnen loyaliteitsprogramma’s van energieleveranciers de impact van transparantiebeleid, zoals gestandaardiseerde informatie, ondermijnen door de aandacht van consumenten te verschuiven naar contractkenmerken. Verder identificeert ze ruimtelijke nabijheid, in plaats van huishoudelijke overeenkomsten, als de belangrijkste factor achter sociale omgevingsinvloed bij de keuze om zonnepanelen installeren—een contrast met eerdere onderzoeksbevindingen op basis van gerapporteerd gedrag.