Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

P-scribe as pharmacotherapy e-learning platform & research tool

A digital methodological approach to measure the rational prescribing process of students
Promotie:A.B.D. van Doorn
Wanneer:11 december 2024
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. M.J. (Maarten) Postma
Copromotor:T. (Tanja) Fens, PhD
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
P-scribe as pharmacotherapy e-learning platform & research tool

P-scribe als farmacotherapie e-learning platform en onderzoekstool

Dit proefschrift van Adriaan van Doorn beschrijft de ontwikkeling en het gebruik van P-scribe, een digitaal platform dat is ontworpen als zowel een e-learning- als onderzoeksinstrument voor farmacotherapieonderwijs. P-scribe richt zich op het meten en verbeteren van het rationeel voorschrijven door studenten, met als doel hun vaardigheden in het selecteren, kiezen en voorschrijven van medicijnen te versterken. Het onderzoek is opgedeeld in drie delen: de historische ontwikkeling van P-scribe, de huidige validatie en toepassing in het onderwijs, en de toekomstige integratie van artificiële intelligentie (AI) voor verdere verbetering.

In de beginfase werd een prototype van P-scribe getest op kleine groepen studenten. De resultaten lieten zien dat herhaald oefenen met het platform leidde tot betere medicijnkeuzes. Ondanks enkele beperkingen, zoals de kleine steekproefgrootte, vormde dit de basis voor verdere ontwikkeling van het platform.

De huidige fase richt zich op de verdere validatie van de automatische datatrackingtool (DTT), die de rationele voorschrijfprocessen van studenten monitort. Tests toonden aan dat de DTT betrouwbaar en nauwkeurig is, en in staat is om onderscheid te maken tussen beginnende en ervaren voorschrijvers.

De toekomst van P-scribe omvat de integratie van AI, met veelbelovende resultaten in de automatische beoordeling van voorschriften c.q. recepten en antwoorden op open vragen. Dit zou de werkdruk voor docenten kunnen verminderen en de schaalbaarheid van farmacotherapieonderwijs kunnen vergroten. Het proefschrift toont aan dat P-scribe een veelbelovend platform is dat kan bijdragen aan beter onderwijs en uiteindelijk tot verbeterde patiëntenzorg.