New exact and heuristic methods for a collection of logistics problems
Promotie: | N.A. (Niels) Wouda |
Wanneer: | 06 maart 2025 |
Aanvang: | 16:15 |
Promotors: | E. (Evrim) Ursavas, Prof, prof. dr. W. (Ward) Romeijnders |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Economie en Bedrijfskunde |

Nieuwe exacte en heuristische methoden voor een verzameling logistieke problemen
Het proefschrift van Niels Wouda behandelt logistieke uitdagingen op het gebied van energie, routering en onderwijs door middel van nieuwe beslissingsmodellen en oplossingsmethoden. Wouda legt de nadruk op snelle, effectieve besluitvorming in omgevingen met onvolledige informatie ter ondersteuning van strategische en operationele doelstellingen.
Het eerste thema richt zich op netwerkontwerpproblemen met vraagonzekerheid, met inachtneming van een gewenst serviceniveau- (of kans)-beperking. Een nieuwe FlowMIS-formulering verbetert de Bendersdecompositie om dergelijke problemen efficiënter op te lossen. Numerieke experimenten tonen aanzienlijke versnellingen en de mogelijkheid om grotere probleeminstellingen aan te pakken.
Het tweede thema behandelt voertuigrouteringsproblemen. Wouda beschrijft de ontwikkeling van PyVRP, een metaheuristiek die goede prestaties levert en tegelijkertijd gebruiksvriendelijk is. De toepassing ervan op een stedelijke afvalinzamelingprobleem laat aanzienlijke potentiële kostenreducties zien door slimme integratie van containerselectie en voertuigrouteringsbeslissingen.
Het laatste thema richt zich op gepersonaliseerd leren in het voortgezet onderwijs, met een focus op het plannen van activiteiten per uur. Wouda beschrijft een metaheuristiek die bijna-optimale resultaten behaalt, vergeleken met optimale oplossingen in een grootschalige studie. Hij evalueert bovendien structurele en personeelswijzigingen in het onderwijs met betrekking tot gepersonaliseerd leren.