Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

From detachment to connection: moral dilemmas as transformative learning experiences

Promotie:Dhr. M.R. (Diego) Lima Ribeiro
Wanneer:04 december 2024
Aanvang:11:00
Promotors:M.A. (Marco) de Carvalho Filho, prof. dr. A.D.C. (Debbie) Jaarsma
Copromotor:dr. D. Pompei Sacardo
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
From detachment to connection: moral dilemmas as transformative
learning experiences

Van onthechting naar verbinding: morele dilemma's als transformatieve leerervaringen

Dit proefschrift van Diego Lima Ribeiro onderzoekt de complexe morele dilemma's waarmee geneeskundestudenten worden geconfronteerd als zij aan hun klinische praktijk beginnen (zoals tijdens co-schappen). De focus ligt daarbij op hun emotionele reacties en de vorming van hun professionele identiteit. Het onderzoek werd uitgevoerd binnen een openbare Geneeskunde opleiding in Brazilië, waarbij kwalitatieve methoden, zoals interviews en Rich Pictures, werden gebruikt om te begrijpen hoe geneeskundestudenten omgaan met morele dilemma's in hun dagelijkse praktijk.

De studie verkent vier belangrijke dimensies van deze dilemma’s: het conflict tussen persoonlijke waarden en professionele verwachtingen, interne worstelingen met betrekking tot morele waarden en ethische principes, en de emotionele last van het leren omgaan met deze kwesties. Met name tijdens de COVID-19-pandemie stonden geneeskundestudenten voor moeilijke keuzes, onder andere door verschillen in de mate waarop zij zich klaar voelden om te handelen en variaties in emotionele veerkracht.

Het onderzoek benadrukt het veranderend vermogen van deze morele uitdagingen en impliceert dat studenten, met de juiste ondersteuning, deze vaak heftige ervaringen kunnen omzetten in kansen voor persoonlijke en professionele groei. Het onderzoek onderstreept hoe belangrijk de rol is van geneeskunde docenten in het begeleiden van hun studenten door deze moeilijke momenten heen. Zij kunnen helpen om morele moed en patiëntgerichte zorgwaarden te ontwikkelen.

Dit proefschrift stelt dat studenten beter kunnen worden voorbereid op de complexe realiteit van de gezondheidszorg als hun morele ontwikkeling een expliciet onderwerp vormt in het onderwijs dat zij krijgen. . De bevindingen bieden waardevolle inzichten in hoe geneeskunde opleidingen  zowel kennis en vaardigheden  als ethische verantwoordelijkheid kunnen bevorderen.