Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Unveiling the power of local marketing in grocery retailing

Promotie:T.J.P. (Tom) Wielheesen, MSc
Wanneer:12 december 2024
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. L.M. (Laurens) Sloot, prof. dr. T.H.A. (Tammo) Bijmolt
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Unveiling the power of local marketing in grocery retailing

De kracht van lokale marketing van supermarkten

Hoewel supermarkten over het algemeen proberen hun activiteiten te standaardiseren om schaalvoordelen te behalen, groeit de vraag van klanten naar winkelervaringen die aansluiten bij individuele voorkeuren en lokale behoeften. Om beter tegemoet te komen aan deze lokale voorkeuren, omarmen retailers in toenemende mate lokale marketingstrategieën. In zijn dissertatie biedt Tom Wielheesen inzichten in de effectiviteit van lokale marketingstrategieën binnen de context van supermarkten, gericht op drie elementen van de marketingmix: product, prijs en promotie. De onderzoeksprojecten richten zich op de centrale onderzoeksvraag: 'Hoe beïnvloedt lokale differentiatie van de marketingmix de prestaties van zelfstandige supermarkten?'

Wielheesen toont aan dat het verlenen van een zekere mate van autonomie aan lokale winkels om hun assortiment, prijspromoties en social media-inhoud aan te passen aan lokale voorkeuren, op verschillende manieren de prestaties van de winkels kan verbeteren. Een van de belangrijkste bevindingen onthult dat regionale producten een positieve invloed hebben op de perceptie van assortimentsvariatie en gemeenschapsparticipatie van consumenten, wat leidt tot een sterkere emotionele verbondenheid en een groter aandeel van het consumentenbudget in de winkel. Daarnaast benadrukt Wielheesen dat folders met de juiste balans tussen producttypes en kortingen effectief zijn in het aantrekken van klanten en verkopen te stimuleren, en dat kleine lokale aanpassingen de effectiviteit van promoties verder kunnen vergroten bij intensere concurrentie. Tot slot onderstreept deze hij de waarde van gepersonaliseerde social mediastrategieën, waarbij minder gestandaardiseerde en meer gepersonaliseerde inhoud zorgt voor sterkere klantbetrokkenheid.

Samenvattend bieden de bevindingen van deze dissertatie waardevolle inzichten voor supermarkten die op zoek zijn naar een balans tussen gecentraliseerde marketingstrategieën en lokale klantbehoeften, wat hen uiteindelijk helpt sterkere relaties met hun gemeenschappen op te bouwen en de winkelprestaties te verbeteren.