Over ons Actueel Evenementen Promoties

Switching surface interactions with photochemical and electrochemical control

A spectroscopic investigation
Promotie:R. (Ruben) Feringa, MSc
Wanneer:24 september 2024
Aanvang:14:30
Promotors:W.R. (Wesley) Browne, Prof, N.H. (Nathalie) Katsonis, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Switching surface interactions with photochemical and
electrochemical control

Slimme oppervlakken voor betere LCD-schermen

Een coating op een oppervlak heeft vaak een specifieke functie: bijvoorbeeld om een materiaal weersbestendig te maken. Maar zou het niet handig zijn als we die functie kunnen aanpassen voor verschillende situaties? Bijvoorbeeld een coating die meestal waterafstotend is, maar soms even wateraantrekkend (handig voor het schoonmaken)? Of een coating op een zonnebril die meestal donker is maar van kleur kan veranderen afhankelijk van de hoeveelheid licht? En LCD-schermen kunnen mogelijk een betere beeldkwaliteit krijgen wanneer de vloeibare kristallen erin hun interactie aan het aangrenzende kristal kunnen aanpassen.

In zijn promotieonderzoek bestudeerde Ruben Feringa de interactie tussen slimme oppervlakken en vloeistoffen, en in het bijzonder vloeibare kristallen. Feringa beschrijft de eigenschappen van oppervlakten die relevant zijn voor interacties met vloeibare kristallen, en categoriseert de ontwerpmethoden om deze oppervlakten te maken op basis van de stimuli waarop ze reageren. In veel toepassingen van vloeibare kristallen worden de interacties van het oppervlak beheerst door een zogenaamde uitlijningslaag, die grotendeels de fase bepaalt die door het vloeibare kristal wordt aangenomen. Het ultieme doel van het werk dat in dit proefschrift wordt beschreven, is om vloeibaar-kristallijne toestanden te beheersen door de interacties van de oppervlak-uitlijningslaag met het vloeibare kristal te veranderen. De beschreven oppervlakken en coatings vervullen niet alleen meerdere functies, maar veranderen ook hun functionaliteit onder invloed van een externe stimulus, met als uiteindelijk doel om vloeibaar-kristallijne fasen te beheersen.

Ruben Feringa voerde zijn promotieonderzoek uit bij het Stratingh Institute for Chemistry, afdeling Vg Organische & Moleculaire Anorganische Chemie.