Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Angles and B-mons

Het verval van de beauty quark

Het beste model dat momenteel beschikbaar is om de fundamentele krachten en bouwstenen van materie te beschrijven, is het Standaardmodel (SM) van de deeltjesfysica. Volgens het Standaardmodel bestaat het universum uit deeltjes die materie vormen - quarks en leptonen - en deeltjes die de interacties tussen hen dragen. Een van de quarks, een beauty quark genaamd, b, is het onderwerp van Aleksandra Snochs proefschrift.

Onderzoek naar het vervallen van de beauty quark kan inzicht geven in fysica voorbij/buiten het Standaardmodel. Snochs onderzoek richt zich, in het bijzonder, op de b→sll transitie. Volgens het Standaardmodel is dit proces zeer zeldzaam, en dat maakt het observeren van mogelijke bijdragen aan nieuwe fysica eenvoudiger, zelfs als deze bijdragen klein zijn.

Het verval van belang in dit onderzoek is B→K*ee. De analyse wordt uitgevoerd door een hoekfunctie te passen op de verdelingen van de vervalhoeken en de best passende parameters te vergelijken met Standaardmodel-voorspellingen. Om betrouwbare resultaten te garanderen, wordt de hoeksanalyse eerst uitgevoerd met behulp van een "controlekanaal": een verval dat dezelfde deeltjes oplevert maar goed bekend is en overeenkomt met de voorspellingen van het Standaardmodel. In deze analyse is het controlevel B→K*J/ψ(→ee). Een hoeksanalyse van dit verval is het hoofdonderwerp van Snochs proefschrift.

Aleksandra Snoch voerde haar onderzoek uit bij het Van Swinderen Institute for Particle Physics and Gravity, afdeling Fundamental Interactions and Symmetries. Ze vervolgt haar loopbaan als postdoc bij de University of Chicago.