Over ons Actueel Evenementen Promoties

Expanding the scope of catalytic asymmetric addition of Grignard reagents and validating the reaction mechanism

Promotie:S. (Siriphong) Somprasong, MSc
Wanneer:20 september 2024
Aanvang:09:00
Promotors:S. (Syuzanna) Harutyunyan, Prof, prof. dr. ir. A.J. (Adriaan J) Minnaard
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Expanding the scope of catalytic asymmetric addition of Grignard
reagents and validating the reaction mechanism

Duurzame katalytische processen gebaseerd op stereoselectieve homogene katalyse

De katalytische asymmetrische additie van Grignard-reagentia aan verschillende organische elektrofielen heeft een bevoorrechte positie voor de vorming van koolstof-koolstof bindingen en de creatie van chiraliteit in één stap. Het vormt een fundamenteel onderdeel van de hedendaagse organisch synthetische chemie. Deze belangrijke transformaties zijn de afgelopen decennia uitgebreid onderzocht en worden veelvuldig toegepast in de synthese van chirale natuurlijke producten en bioactieve moleculen, waaronder eiwitten en farmaceutische producten.

Het doel van Siriphong Somprasong's onderzoek was het ontwerp en de ontwikkeling van nieuwe duurzame katalytische processen gebaseerd op stereoselectieve homogene katalyse, aangevuld met mechanistische studies. Hij richtte zich op asymmetrische dearomatiseringsreacties met Grignard-reagentia en pyridinederivaten, zoals methoxypyridines en pyridiniumzouten, die worden gekatalyseerd door chirale kopercomplexen. De combinatie van het 13C kinetisch-isotoopeffecten (KIE’s) en dichtheidsfunctionaaltheorie (DFT) berekeningen werd gebruikt om het katalytische reactiemechanisme te onderzoeken.

Siriphong Somprasong voerde zijn onderzoek uit bij het Stratingh Institute for Chemistry, afdeling Synthetische Organische Chemie, met financiering van het ERC.