Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
The role of anisotropy in artificial polymerization motors

Moleculen die mechanisch werk verzetten

Sommige eiwitten kunnen chemische energie omzetten in nuttig mechanische arbeid. In zijn promotieonderzoek richtte Luis Pantaleone zich op het ontwerpen en bestuderen van synthetische systemen geïnspireerd door zulke natuurlijke moleculaire machines. Hij ontwikkelde strategieën om chemische processen om te zetten in mechanisch werk door gebruik te maken van de zelfassemblage van kleine moleculen. Hij zette geavanceerde technieken zoals optische pincetten en atoomkrachtmicroscopie in om te bestuderen hoe deze moleculen zich assembleren tot verschillende structuren, waaronder kristallijne rangschikkingen en hydrogels. Daarnaast onderzocht Pantaleone sjabloneringstechnieken zoals hetero-epitaxie om deze supramoleculaire assemblages op oppervlakken te controleren en te oriënteren, wat potentieel nieuwe toepassingen biedt op het gebied van nanotechnologie en biomaterialen.

Luis Pantaleone voerde zijn onderzoek uit bij het Stratingh Institute for Chemistry, afdeling Moleculaire Anorganische Chemie, met financiering van het European Research Council. Hij vervolgt zijn loopbaan als postdoc bij de Rijksuniversiteit Groningen.