Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Heterogeneity of aged murine hematopoietic stem cells

Heterogeniteit van verouderde muizenhematopoëtische stamcellen

Mensen zijn altijd gefascineerd geweest door veroudering. Dankzij de vooruitgang in de biowetenschappen en geneeskunde begrijpen we veroudering nu beter en kunnen we de verschillende aspecten beter bestuderen. Een gebied dat de afgelopen jaren veel aandacht heeft getrokken, is de veroudering van hematopoëtische stamcellen (HSC's). Deze cellen zijn van cruciaal belang omdat ze alle bloedcellen in ons lichaam produceren, waardoor ons bloedsysteem soepel blijft werken. Helaas verliezen hematopoëtische stamcellen hun functionaliteit naarmate ze ouder worden. Ze produceren geen bloedcellen meer op een evenwichtige manier en sommige van deze cellen kunnen een verminderde functionaliteit vertonen of zelfs kanker worden.

Dit proefschrift van Natalia Skinder onderzoekt verschillende aspecten van het verouderingsproces en probeert antwoord te geven op de vraag: "Hoe en waarom verouderen hematopoëtische stamcellen?".

Hoofdstuk 1 beschrijft kort de geschiedenis van het veld van hematopoëtische stamcellen en gaat dieper in op hun subtypen en functies. Vervolgens worden de effecten van veroudering op deze cellen en de gevolgen daarvan grondig uitgelegd.

Hoofdstuk 2 richt zich op het begrijpen van de complexiteit van de hematopoëtische stamcellen populatie door jonge en oude stamcellen te vergelijken om verschillen tussen de groepen en binnen elke populatie te identificeren.

Hoofdstuk 3 onderzoekt de rol van het P-selectine gen in het proces van hematopoëtische stamcellen veroudering. Evenzo identificeert hoofdstuk 4 de rol van CD61 in hematopoëtische stamcellen veroudering.

Hoofdstuk 5 tenslotte bestudeert de invloed van het methyleringsproces op de voortgang van hematopoëtische stamcellen veroudering.

Ondanks de verscheidenheid aan onderwerpen in dit proefschrift, behandelen al deze onderwerpen de centrale vragen over hematopoëtische stamcellen veroudering. Het biedt een solide basis voor verder onderzoek op dit gebied.