Roads to regulation
Promotie: | Y. (Yugyun) Kim |
Wanneer: | 26 maart 2025 |
Aanvang: | 11:00 |
Promotor: | prof. dr. A.J. (Tineke) Oldehinkel |
Copromotor: | dr. J.S. Klop-Richards |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Medische Wetenschappen / UMCG |

Wegen naar regulering
Zelfregulatie is belangrijk voor het welzijn, omdat het een grote rol speelt in mentale gezondheid en persoonlijke groei. Dit promotieonderzoek van Yugyun Kim bestudeerde hoe de familieomgeving de ontwikkeling van iemands vermogen tot zelfregulatie – het reguleren van gedachten, emoties en gedrag te reguleren – beïnvloedt, van kindertijd tot jonge volwassenheid. Dit onderzoek richt zich op verschillende aspecten van de familieomgeving, zoals opvoeding en gezinsdynamiek, en op hun invloed op de ontwikkeling van zelfregulatie. Er wordt onderzocht hoe familiebanden en mentale gezondheid elkaar in de loop van de tijd beïnvloeden, vooral tijdens de adolescentie en jongvolwassenheid. Hieruit blijkt dat problemen met zelfcontrole en mentale gezondheid met elkaar samenhangen.
Een ander deel van dit onderzoek richt zich op hoe stress in de vroege levensjaren invloed heeft op zelfregulatie en de manier waarop het lichaam op stress reageert. De resultaten laten zien dat het moment waarop iemand tegenslagen in de kindertijd ervaart, van belang is. Dit heeft namelijk effect op stressniveaus en zelfcontrole later in het leven. Daarnaast wordt onderzocht hoe de opvoedstijl van vaders bijdraagt aan zelfregulatie in Nederland en Zuid-Korea. Warme en ondersteunende opvoeding blijkt in beide landen positief, terwijl ouderlijke controle cultureel verschillende effecten kan hebben. Verder wordt de rol van (over)bescherming in de relatie tussen de zelfregulatie van ouders en die van hun kinderen bestudeerd.
Tot slot worden een aantal belangrijke thema’s voor toekomstig onderzoek benadrukt, zoals het belang van niet-significante resultaten, de timing van ontwikkeling, culturele verschillen en meetmethoden om de onderliggende mechanismen van zelfregulatie beter te begrijpen.