Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Information timing, preferences, and (behavioral) economic decision-making

Promotie:M.M. (Mark) van Oldeniel, MSc
Wanneer:23 januari 2025
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. A.R. (Adriaan) Soetevent
Copromotor:A.N. (Noémi) Péter, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Information timing, preferences, and (behavioral) economic
decision-making

Informatietiming, voorkeuren en (gedrags)economische besluitvorming

In dit proefschrift presenteert Mark van Oldeniel vier studies binnen de gedrags- en experimentele economie die verschillende onderwerpen onderzoeken: informatievoorkeuren, afkoelingsperioden in onderhandelingen, ronde (sprong-)biedingen in veilingen, en de vraag naar prijsstabiliteit.

De eerste studie gaat over informatievoorkeuren voor winsten versus verliezen. Uit Oldeniels laboratoriumexperiment blijkt dat mensen een voorkeur hebben om informatie over winsten in delen te ontvangen, terwijl er ten aanzien van verliezen geen duidelijke voorkeur is.

De tweede lab-experimentele studie onderzoekt het strategische gebruik van afkoelingsperioden in onderhandelingen via een ultimatum spel. Een substantiële minderheid van de spelers die een verdeling voorstellen wil afkoelingsperioden opleggen. De mogelijkheid van endogene afkoelingsperioden verlaagt hun voorstellen alsook de inkomsten van de spelers die reageren, terwijl het aandeel mislukte onderhandelingen niet verandert. De mogelijkheid van afkoelingsperioden kan dus de uitkomsten van mensen in de minder krachtige positie verslechteren. 

In de derde studie onderzoekt Oldeniel met een nieuwe dataset ronde (sprong-)biedingen in veilingen. Oldeniel toont aan dat bieders vaak ronde getallen bieden en dat deze bieders gemiddeld te veel betalen. Hij relateert dit gedrag aan verschillende ronde getal biases en ontwikkelen een structureel model om het aandeel `gedragsmatige’ bieders te schatten alsook hun verlies in verwacht surplus.

De laatste studie presenteert de eerste resultaten van een veldexperiment over de consumentenvraag naar prijsstabiliteit in de brandstofmarkt. Consumenten zijn bereid een substantiële premie te betalen voor prijsplafonds. Hun betalingsbereidheid correleert positief met hun prijsverwachtingen, in lijn met ons eenvoudige theoretische model. Oldeniel vindt geen verband tussen betalingsbereidheid en onzekerheid, risicovoorkeuren, financiële geletterdheid en financiële stress.